måndag 1 februari 2010

Ridning och pulkaåkning

Här är det full rulle med systerdottern på besök i tre dagar medan min syster och svåger är i Stockholm.
Igår var det verkligen kallt, -20 grader, när de hämtade mig kl 8 så att jag kunde ta med deras bil hem till mig från tågstationen. Jag frös som tusan. Och inte blev det bättre när A och jag åkte iväg till ridhuset på eftermiddagen för hennes ridlektion. Det tog ca 3 timmar för mig att tina upp efter det. Men det var kul att vara med för de hoppade över små minihinder för första gången. De var väl ca 10 cm höga, men för en femåring är det ju hur stort som helst att få prova. Ponnyn skuttade glatt över och det hela gick bra, A var väldigt stolt efteråt. Helst hade hon velat stanna kvar i en timma eller så när lektionen var över. Och det hade väl varit ok om jag nästan inte hade frusit fast på läktaren. Det får vi ta en annan gång då det är varmare.

Idag var det tack och lov inte lika kallt. Så dagen har vi spenderat i pulkabacken tillsammans med mamma/mormor. Varm oboy, bullar och apelsiner stod på fikamenyn. Det behövdes efter ett tag. Det var väldigt brant att trava upp med pulkan och på vissa ställen ganska halt så det blev som ett helt träningspass. Vi åkte pulka alla tre och roligast var när min kära mamma åkte iväg rakt över ett gupp, pulkan for åt ett håll och hon åt det andra. Jag skrattade så jag låg dubbel. Synd att vi inte fick det på film.

Vintervädret fortsätter och tydligen är detta den längsta vinter med snö och kyla som vi haft i denna delen av landet sedan 1987. Och det är inte slut än. Det snöar mer eller mindre varje dag, och nu ska det visst komma in något nytt snöoväder under veckan.
Men jag måste säga att jag föredrar detta mot slask och regn. Det är ju vinter och då ska det ju vara snö:)

Vad vi hittar på imorgon innan föräldrarna till denna lilla tjej kommer hem vet jag inte. Men vi ska nog kunna aktivera oss med dockskåp, barbie och ev muffinsbak. Nu gäller det bara att få det lilla livet att somna. Jag är nog tröttare än vad hon är:)

Tjingeling

2 kommentarer:

anna of sweden sa...

Vad mysigt det låter att få vara
moster på heltid några dagar.

Camilla sa...

Anna:

Ja, det är verkligen jättemysigt. Tur att jag sparat både Barbie & dockskåp, även om de är antika nu:)