torsdag 19 mars 2009

Hur funkar vissa människor?

Idag har två domar i uppmärksammade rättegångar kommit. Den ena gällde mordet på Carolin i Gällivare trakten och den andra gällde den hemska pappan, Fritzel i Österrike. Båda åtalade fick livstids fängelse. Helt rätt tycker jag. För en gångs skull verkar rättssamhället ha fungerat alldeles utmärkt.
Båda fallen handlade om yngre kvinnor varav den ena blev mördad av, för henne, en okänd man och den andra har fått hela sitt liv förstört av sin egen pappa.
Vad är det som händer med folk? Har de tappat all sans fullständigt?
Hur tänker man om man berövar en annan människa livet eller förgriper sig på sitt eget eller andra barn? Något måste ju vara fel i skallen på dessa människor. Något som förmodligen inte går att förklara.
Visserligen verkar det vara så att många som förgriper sig på barn har själv varit utsatta för det själva i barndomen. Men jag anser inte att det är något försvar. Det är ju ungefär som om en affärsinnehavare som blivit rånad själv går och rånar en bank. Och till sitt försvar säger att denna själv har blivit utsatt för rån. Man hör ju bara hur orimligt detta resonemang låter.

Vart leder detta resonemang? Jag har faktiskt ingen aning. Det var bara tankar som har snurrat i mitt huvud under dagen och som jag bara kände för att få ur mig.

Tjing Tjing

Inga kommentarer: