tisdag 6 april 2010

Turismnyheter

Dags igen för lite turismnyheter.


Machu Picchu öppnade igen för ett par veckor sedan efter att ha varit stängt för besök efter svåra översvämmningar tidigare i år.
Det är välkommet för Peru då 90% av Perus turisminkomster kommer från regionen där inkastaden är belägen.


För de som inte är sugna på allt för mycket äventyr kanske Barbados kan vara något. Landet har beslutat att satsa mer på den svenska marknaden. Och att öka antalet svenska turister till den lilla pärlan i Karibien borde inte vara så svårt med tanke på att bara 1200 svenskar reste till ön förra året. Tanken verkar vara att locka några av de resenärer som normalt åker till Thailand.
Fördelen för Barbados är att här existerar ingen massturism, kriminaliteten är låg och att den karibiska kulturen genomsyrar landet. Dessutom är det relativt billigt.
Jag åker mer än gärna tillbaka till Barbados för att utforska ön mer.


Är tulpaner passionen i livet är det nu man ska dra iväg till Holland. Där fullkomligt vimlar det av tuplaner i alla former. Ja, det finns andra lökväxter också som är väldigt populära. Men man får väl säga att det är tulpanerna som står i centrum.
Keukenhofs trädgårdar är väldigt populära för att skåda tulpaner och andra växter. Under de 60 år som parken har hållit öppet för allmänheten har 44 miljoner människor passerat genom grindarna. Inte illa. Men vill man nu göra ett besök där gäller det att snabba på för parken är bara öppen i två månader och i år är det mellan 18 mars - 16 maj.

Lågprisflygbolag kan man ha många åsikter om. Visst brukar priserna vara låga, men att checka in bagage kostar extra och i vissa fall får man även betala för att boka på hemsidan(!), inga drycker ingår etc.
Men nu har det amerikanska lågprisbolaget tagit det hela ett steg längre, enligt Travel & Leisure. Från den 1 augusti ska passagerarna betala för handbagage! Ja, inte för det som ryms under sätet men allt annat handbagage ska man bli tvungen att betala för. Enligt en chef på Spirit är detta tilltag för kundens bästa och det ska även förbättra säkerheten. Ehh, ursäkta? När man flyger beror det oftast på att man ska förflytta sig en längre sträcka och stanna mer än över dagen och då behövs bagage.
Jag flög med Spirit förra året till Florida och jag måste säga att folk hade STORA handbagage med sig för att slippa betala för incheckat bagage. Jag undrar faktiskt om det inte är säkrare att ha bagaget där det ska vara, i bagagerummet alltså. Så om det är säkerheten de är oroade för borde incheckat bagage vara gratis och att då avgiftsbelägga större handbagage skulle verka helt sunt. Men som det är nu vill bolaget att passagerarna i princip inte ska ha något bagage alls! Helt ologiskt.
Riktigt lika illa är det inte om man flyger med Ryanair, där handbagage fortfarande är gratis. Men under juli och augusti har man beslutat om att höja avgiften för incheckat bagage från 165 kr till 220 kr enkel resa. Ryanair säger att man gör detta för att uppmana sina passagerare att resa lätt i sommar.
Det gäller alltså att kolla upp alla avgifter innan man bokar med lågprisbolag för det kanske inte skiljer så mycket i pris mot de stora bolagen när man väl räknat klart.

2 kommentarer:

Annika sa...

Så lustigt att du skriver om detta. Idag lyssnade jag på radion här i DC (som jag gör varje dag) och de pratade om Ryan Air och att de nu ska börja ta betalt för toabesök ombord. Det ska tydligen ngra amerikanska lågprisbolag också börja göra...SUCK...
Och ja, att betala för bagage etc tyker jag är bedrövligt.
Herregud, man betalar ju det genom biljetten, kan jag tycka.

barbados har jag varit på. Fin ö...
Just nu tycker jag det känns som om varenda svenne bara åker till Thailand. det måste ju vara mer ellr mindre svenneghetto där nere. det är nog dags att vidga vyerna lite. Se ngt annat.
Vet du, jag har hört att Vietnam är underbart vackert också, och klart mindre exploaterat än Thailand.
Vad tror du?
Kram!!

Camilla sa...

Annika:
Jag läser olika turismrelaterade sajter flera gånger i veckan för att hitta lite nyheter som jag kan dela med mig av.
Komiskt att det talades om på radion i DC. Kanske hade de läst min blogg:) (Tror inte det).
Jag tycker att ett alltför lågt pris signalerar att anställda också får dåligt betalt. Det kanske är en säkerhetsrisk. Själv åker jag alltid med SAS och har aldrig haft ett enda litet klagomål på dem.

Ja du, det verkar som varenda svensk utom jag varit i Thailand. Visst det vore kul att åka dit, men då blir det nog också en tur till norra Thailand där det inte finns mängder av turister o sen avsluta med en vecka på beachen.
Däremot tror jag att nästa ställe att invaderas av svenskarna kommer att bli Malaysia. Det verkar otroligt fint där. Och billigare än Thailand, hur det nu är möjligt.
Men Vietnam ska också vara fint. En kompis luffade där för 15 år sen och hon tyckte att det var fantastiskt.
Min prognos är att flera av dessa länder i det området kommer att utforskas av svenskar i större omfattning än idag.
Vi får väl se...:)

Kram