fredag 9 april 2010

Det rörs i grytorna

Det här med matlagning har blivit väldigt inne, eller ialla fall matlagningsprogram och kokböcker. Det överfaller en från alla håll.

Sticker man in nosen i en bokhandel så vimlar det av kokböcker skrivna av alla möjliga och omöjliga själar. Det är alla från Nigella Lawson, Jamie Oliver till Paolo Roberto eller Plura från Eldkvarn som ger ut kokböcker. Till och med Börje Salming har nu skrivit en kokbok som tydligen ska handla om konsten att grilla. Vem kommer härnäst? Ingemar Stenmark eller Carola?

Och inte nog med att de ger ut kokböcker. Nej, de ska alla stå och laga mat i TV, eller baka eller göra saft samtidigt som de pladdrar på och får allt att se så himla enkelt ut. Ja, variationen är oändlig.
Fast jag måste säga att jag har väldigt svårt att se Stenis framför mig i TV när han står där och rör i grytorna. Jag menar, karln är ju inte den mest talföra typen precis.
Nu tror jag ju förvisso inte att Stenis någonsin kommer att ge ut en kokbok, men man vet ju aldrig.

Det är väl tur att det finns TV för tänk om alla matlagningsprogram skulle sändas i radio! Kan ni tänka er Stenis matlagningsprogram i radio? Vilken underhållning DET hade blivit! Ja, du milde tid.

Jag har två absoluta favoriter när det gäller matlagningsprogram och det ena är Halv åtta hos mig. I det programmet kan precis vad som helst hända. Oftast går det bra, men ibland går nästan allt fel. Det är riktigt underhållande och Helge Skoog är ju helt suverän som speakerröst.
Min andra favorit är Nigella Lawson. Vilken härlig kvinna! Och vilka smaskiga rätter hon rör ihop, mmmm. Men det är definitivt ingen smalmat. Massor med grädde och ofta choklad i hennes desserter, men åhh så ljuvligt.

Nej, nu är det tajm att bara koppla av lite i soffan. Det är ju en dag imorgon också och det gäller att vara på topp då igen.

Ha en skön fredagkväll.

Tjingeling

Inga kommentarer: