fredag 16 april 2010

Boktips


Den här gångens boktips är lite annorlunda, Johanne Hildebrandts bok Älskade krig.

Boktiteln låter kanske inte så lockande, men jag måste säga att jag blev fast redan från första sidan.

Här får man följa tre personer:

Sara som har fått sparken från sitt programledarjobb efter att hennes kärleksaffär med en gift minister har avslöjats. Pank och utfrusen från de forna "vännerna" tvingas hon åka iväg på en resa till Irak för att leta reda på en man som hon avskyr som pesten. Uppdraget får större konsekvenser än hon någonsin kunnat ana.

Magnus som av olika anledningar har tagit värvning i den amerikanska armén, och nu befinner sig i frontlinjen i Irak. Snart kommer hans förflutna att hinna ikapp honom och det är absolut inget han vill.

Jasmin har varit tvungen att ta ett jobb som sätter både hennes och hennes familjs liv i stor fara. För att rädda sin familj ställs hon inför ett fruktansvärt val. Valet mellan familjen eller sina vänner.
Boken är en väldigt intressant skildring av några personer som befinner sig i ett krig och hur dessa upplever det på olika sätt. Jag kunde inte sluta läsa när jag väl börjat.

Johanne Hildebrandt har även skrivit boken Blackout om hennes upplevelser som krigkorrespondent i forna Jugoslavien, främst Sarajevo. En mycket stark och ruskig inblick i hur det är att befinna sig mitt i ett krig sett ur en reporters ögon.
Nu har mina böcker om Saltön kommit och jag är så sugen att börja läsa dem. Men de ska jag spara och ha att läsa på resan. Så det får väl bli en annan bok så länge.

Inga kommentarer: