onsdag 7 april 2010

Bara en vanlig dag

Iadg har fokus legat på bilen. Eller jag har ju inte gjort ett smack förutom att betala förstås.
Fick ett stenskott i framrutan när T var här, men det var inte så farligt. Trodde jag. En dag när jag kom ner till bilen hade jag en nästan 20 cm lång spricka. Rakt i mitt synfält. Så idag har jag fått i en ny ruta. Som väl var får man ju ut det mesta på försäkringen, annars hade det blivit väldigt dyrt.
Gratis lånebil fick jag också. En riktigt trevlig liten Mercedes. Skönt att slippa gå hem eftersom sådana ställen aldrig ligger mitt i stan.
Efter att bilen var hämtad bar det av till däckverkstaden för att byta till sommardäck. Skönt att få av de andra eländena. Visst är jag glad att ha dem på vintern men nu är våren här och då ska de av.
Nu ska bara bilen tvättas, men det fixar jag imorgon tänkte jag.

Igårkväll tittade jag på dokumentären Grizzly Man. Är det någon som sett den? Den handlade om Timothy Treadwell som såg sig själv som grizzlybjörnarnaas beskyddare och bästa vän. Han spenderade hela somrarna i Alaska i flera år och levde i ett tält precis intill dessa livsfarliga nallar. Det hela slutade med att han och hans flickvän Amie blev dödade av en björn.
Tim hade under flera år filmat en massa och detta varvades med intervjuer av människor som kände honom och andra personer.
Med tiden blev Tim helt besatt av björnarna och själv blev han helt förändrad på ett mycket otäckt sätt. Han måste verkligen ha haft psykiska problem.
Jag tyckte att ju längre dokumentären höll på desto otäckare blev den att se en person som blev mer och mer besatt, men jag var bara tvungen att titta klart.
Tyvärr mötte dessa två personer döden på värsta tänkbara vis. Och när de hittades var det inte mycket kvar av dem.
Även om man älskar vilda djur och vill värna dem på mer handfast vis så gäller det att vara medveten om att grizzlybjörnar inte är några små gosiga nallar utan livsfarliga rovdjur som det gäller att ha stor respekt för.

Ikväll ska jag titta på Drömmen om Italien.

Tjingeling

2 kommentarer:

Caroline sa...

Hejsan! Hade tankt att kolla pa den dokumentaren ikvall. Lat valdigt intressant!

Camilla sa...

Caroline:
Den var intressant men gav mig samtidigt kalla kårar. Så kolla på den.