söndag 17 maj 2009

Underverk som växte..

Läste att Kinesiska muren har blivit nästan 4000 km längre! Tydligen har man kommit på en ny teknik för att kunna mäta murens längd, och kommit fram till att den är 8852 km lång. En helt imponerande längd med tanke på att byggnationen startade i slutet av 1300-talet och avslutades 300 år senare. Jag kan knappt föreställa mig hur de stackars människor som byggde muren slet. Lyftkranar hade ju ingen männsika hört talas om på den tiden.
Att besöka denna plats måste delvis ses som en hyllning till dessa tusentals männsikor som efterlämnade ett av jordens underverk till mänskligheten.
Ett besök på Kinesiska Muren står definitivt på min lista över platser som jag vill besöka. Vad har du som läser för drömresemål?

2 kommentarer:

thebromanders sa...

Åh, jag håller med! Kinesiska muren skulle vara fantastiskt att få se i verkligheten!
Annars är jag väldigt sugen på Irland o Skottland...

virpi sa...

oj,vad häftigt! Fantastiskt vad männisor slet.
Sjäv har jag inget direkt drömresemål...vill se allt!
//Kram kram