söndag 24 maj 2009

Minisemster

Har haft en kanondag i Köpenhamn med bästa vännen K. Men det hela höll på att gå i stöpet redan i starten. K hämtade upp mig, vi parkerade bilen o traskade iväg mot stationen. Typ 100 m från tåget hörde vi, tag plats! Shit, här gällde det att lägga på ett kol och springa!! Vi hann med som tur var. Phu, men en språngmarsch kl 7 på morgonen var inte riktigt vad vi hade tänkt oss. Tur att vi hade några mackor med oss som vi kunde mumsa på efter det.


Vädret längs vägen var minst sagt växlande. Starten bjöd på sol från en klarbå himmel, men efter någon timma började molnen växa och bli riktigt svarta. I Skåne regnade det. Inte bra tänkte vi. Och klev av tåget en aning slokörade. Det var ju blåsigt och kallt. Vad hände med solen som vi enligt prognosen blivit lovade? Men den lurade runt hörnet :)


Eftersom det inte fanns något kaffe på tåget styrde vi kosan mot första bästa café. Daags för dagens första intag av koffein. Förutom en kaffe latte blev det godsaker också. Är man på minisemester så är man. Fanns ju massor att välja på. Jag hade beslutsångest typ 10 gånger innan det var min tur.





Efter fika kände vi oss redo att gå in på Glyptoteket. Vilket fantastiskt ställe! Jag har aldrig varit där förut, men jag rekommenderar alla som inte varit där att besöka detta museum vid nästa besök till Köpenhamn. Skulpturerna är helt otroliga. Och alla andra föremål. Däremot fanns det en utställning av en dansk konstär som vi inte alls var imponerade av. Kändes som den mest störde. Alldeles för modern.





Efter detta kulturella bar det av längs Ströget. In och ut ur olika affärer, givetvis bara de som inte finns hemma. Vi hade tänkt att ta en sväng in till George Jensen och kolla in utbudet. Men det var kö utanför!! Förklaringen till detta fick vi när vi kikade i ett skyltfönster. REA! Och vilken rea sen, eller vad sägs om örhängen nedsatta från 16 500 till 1500 kr!
Inte en chans att vi tänkte köa för att bara slinka in och kika. Så turen fortsatte ner till Nyhavn, detta härliga ställe. Nu visade sig solen också så där var smockfullt med folk. Trots detta, eller på grund att vi hade korpgluggarna på high alert hittade vi ett bord. Vi beställde varsin skaldjurssallad. Oh himmel vad mycket mat det var! Så vansinnigt gott.

Hemresan bestod av diverse fulla ungdomar, tragiskt men vad ska man säga?
De kunde hursomhelst inte förstöra vår underbara "minisemester".
För vi hade en superb dag.

Nu är det dags att sova lite, imorgon ska jag till tansläkaren och få putsade o rena tänder. Ja, jag vet att det är söndag, men de ligger efter och jobbar nu 7dagar/vecka för att hinna med. Hade inga hål, så det blir bara rengörning och polish. Skönt, men fortfarande dyrt. Men jag är glad att jag inte hade några hål.

Tjingeling & god natt






3 kommentarer:

Taina sa...

Köpenhamn är en underbar stad, tycker jag! Härligt med små minisemestrar. De underlättar vardagen mer än man tror.
Snart närmar sig stoooora semestern, eller?
Kram

underytanjag sa...

Va gott allt såg ut.. nu blev jag hungrig!

Camilla sa...

Taina: Ja Köpenhamn är verkligen härligt. Massor med turister var det oxå. Stora semestern närmar sig ja. Inget datum bestämt ännu, men i juni verkar det bära av. Längtar.
Kram

Underytan: Det var vansinnigt gott! Salladen var modell STOR, orkade inte äta upp allt. Men försökte trots allt klämma i mig alla skaldjuren :)