torsdag 23 maj 2013

Blandad kompott

God morgon.

Idag blir det blandad kompott. Jag kör igång med svenskarnas favoritämne alla kategorier, vädret.

Sitter och kollar på Nyhetsmorgons väderprognos. Kan vara bra att veta hur vädret ska bli nu när det är tänkt att jag ska vända på dygnet. Jag börjar jobba natt ikväll och sluta på måndag morgon. Jag blev rätt nöjd när jag såg att det skulle bli regn på lördag. Det gör det lite lättare att sova på dagen än om solen skiner som bara den.
Just nu är det molnigt med några regnstänk som kommer då och då. På eftermiddagen finns det däremot chans för sol. Samma som igår då. Inte illa alls.

Eftersom jag vaknade i vanlig tid imorse så får jag väl gå och lägga mig vid 18 ikväll istället och sova några timmar så att jag orkar med natten. Datorn får hänga med så kan jag jobba lite med schema för sommaren och andra grejer och kanske sy ihop lite blogginlägg också.

Eventuellt blir det lite ridning i eftermiddag för att bli riktigt trött. Jag ska ut och shoppa lite också. Mina ridskor har pajat inuti. Den ena får jag knappt av mig så nu är det dags för nya. Slitstarka rackare som har funkat bra i nästan 3 år. Så det blir ett par likadana eftersom de är så himla sköna.
En solstol till mamma ska jag också köpa. Det är ju Mors Dag på söndag, och hon ville ha en sådan så jag och syrran har bestämt att det ska hon få istället för en massa blommor.

Om jag nu åker till Öland och pållen i eftermiddag så tänker jag minsann dra iväg innan 15.30. Alla som kör över Ölandsbron flera gånger i veckan eller dagligen är vana vid reparationer. De har hållit på i 10 år, till och från. Vissa arbeten märks mer än andra för alla som kör. Just nu håller de på att asfaltera och river upp det mesta av vägbanan innan de lägger ny asfalt. Väldigt välbehövligt kan jag säga. Men det blir otroliga köer när folk ska till eller från jobbet då det är 2 istället för 4 filer. Igår tog det över en timma att ta sig över. Alla som bor i storstäder säger att det inte är något att klaga på. Men bron är ju inte längre än 6,7 kilometer så då fattar ni hur långsamt det går. Det är bara att gilla läget och alla är tacksamma att det blir ny beläggning eftersom den gamla var fruktansvärt dålig.
Däremot är det trist att de byter ut alla lampor till nya som drar mindre el. Denna syn kommer att försvinna eftersom bron kommer knappt att synas från land.

 
Det gillar jag inte eftersom det är ett stort symbolvärde för Öland som försvinner. Men så tänkte inte vägverket. Uppenbarligen ingen annan heller tydligen.

På olika ställen i Stockholmsområdet löper ungdomar amok, sätter massor av bilar i brand och slänger gatsten mot polis och räddningstjänst. Anledningen har jag faktiskt inte lyckats fatta om jag ska vara helt ärlig. Och varför de bränner upp vanligt folks bilar verkar helt vansinnigt. Hoppas att de som bor i dessa områden sätter ner foten och visar att detta beteende inte alls är acceptabelt. För det är ju dessa ungas föräldrar som får stå för notan, direkt eller indirekt. Ungar, skärp till er!

Nehej, dags att dra igång dagen kanske.

Ha en fin torsdag.

Tjingeling

2 kommentarer:

Annika sa...

Så vacker den bron är. Synd att lite av skönheten kommer att försvinna. Men jag är glad att det blir bättre för alla er som nyttjar bron ofta. Jag har bara pkt över den en handfull ggr. Tyckte om det!!
ja, vad händer i Sthlm???
FATTAR noll. Jag förstår inte heller VARFÖR. Faktiskt inte.
Läskigt är det,
Kram!

Camilla sa...

Annika:

Visst är det synd att skönheten med Ölandsbron på kvällen/natten försvinner. Den har ju alltid sett ut så:( Men den är fin att åka över och det kommer att bli jättebra med den nya asfalten.

Upploppen i Sthlm ja, det är för mig en gåta. Vad håller de på med liksom. Och framförallt varför. De ungarna behöver verkligen en uppsträckning. Jag hade blivit vansinnig om min unge varit med.

Kram