fredag 10 april 2009

Varför så stor skillnad i pris?

Häromdagen beklagade jag mig över hur dyrt det är att förvara bildäcken på ett sk "däckhotell". Jag fick en kommentar från min bloggkompis V och jag började att skriva ett svar, men det blev så långt att jag tänkte att jag fortsätter med det här istället.

Alla vet ju att det inte är precis gratis att ha bil, men ibland undrar jag över prisvariationer.
Jag betalade som sagt 740kr för att få hjulen bytta, tvättade och förvarade. De har säkert kostnader för att förvara mina däck till i höst och det är helt ok. Men när jag kom hem hade jag fått en tidning där man på ett annat ställe gjorde samma jobb för 200!! Vansinnig prisskillnad anser jag.
Efter detta visste jag inte om jag skulle skratta eller gråta då jag bläddrade igenom ett blad jag fått från Saab. Där kan man också förvara sina däck tydligen. Här går man ett steg längre och talar om att det är konst att förvara vinterdäck. Självklart ska de tvättas men att de ska snurras ett kvarts varv en gång i månaden hade jag ingen aning om. Undrar hur många som gör det när det väl har baxat in sina däck i garaget?? Ursäkta, men det låter nästan som om däcken ska behandlas på samma sätt som champagne. Tur att däcken varar längre än en flaska champagne. Men håll med om att champagne är bra mycket roligare att spendera pengarna på.

Nu har jag bestämt att nästa gång det är dax för detta äventyr så ska jag ut på prisjakt.

2 kommentarer:

virpi sa...

Oj.Det var var prisskillnad! Men ingick även förvaring av däcken i detta priset?
Jag tror att det absolut är värt att kolla överallt.
Men man får nog vara försiktig med dolda "priser" :)
Kram kram

Camilla sa...

Javisst var det skillnad. Priset var för skiftning, tvättning och förvaring!! Så det lönar sig att kolla runt. Jag klippte ut annonsen så att jag kan ringa o kolla i höst innan det är dags för nästa skiftning.
Ja, där ser man. Det lönar sig att shoppa runt innan man gör något uppenbarligen :)
Kram