fredag 24 april 2009

Drama, drama..

Ja, det var vad som mötte mig när jag kom hem från att ha utfört den ädla konsten shopping. En hel bunt med männsikor och bilar parkerade lite hur som helst på en gata som är rätt väl trafikerad. I mitten av folkhopen stod en gammal farbror med cykel. Tydligen hade farbrorn blivit påkörd eller kört på en (eventuellt) svängande bil. Jag tror att han hade kört på bilen med cykeln.
Rätt var det är blir det en himla aktivitet, brandkåren är först att dyka upp med ambulansen i släptåg. Sedan kommer polisen, i 3 bilar!!

Ambulansfolket snackar med farbrorn och försöker väl få med honom till sjukan för lite koll, men si det har farbrorn inte någon som helst lust med. Istället börjar han knata iväg med cykeln längs gatan med en ambulanskille i släptåg som försöker hindra hans framfart. Då kommer en polis och hugger tag i cykelns pakethållare. Det gillas inte alls av farbrorn som nog tycker att han är helt ok. Fler poliser och ambulansfolk ansluter och försöker prata med farbrorn, och när de väl får honom att släppa cykeln för en sekund bryter en kalabalik i miniformat ut. Farbrorn gillar inte alls att en polis håller honom i armen och försöker slita sig loss. Det slutar med att han har en polis som håller i varje arm.
Nu ska sägas att farbrorn säkert är någonstans mellan 80 och 90 år. Hela dramat slutar inte i någon tur i ambulansen utan istället i en polisbil. Förmodligen med en liten tur till akuten för att kolla att farbrorn inte har fått någon skada. Cykeln, ja den fick också åka polisbil.

farbrorn var nog mest skärrad och därför inte så vänligt sinnad, vilket kan vara helt förståeligt.
Själv blev jag påkörd när jag var sådär 14-15 år, och det enda mannen som körde bilen frågade var hur det gick med cykeln. Ja, ni fattar ju att han inte hade ens en liten mule av en häst hemma. Som väl var gick det bra.

Njut av det vackra vädret, cykla lugnt.

Tjingeling

2 kommentarer:

thebromanders sa...

Vilken grej!

Katja sa...

Tror jag också har sett den farbrorn sist jag körde genom stan. Han var helt livsfarlig i trafiken, körde mot rött och svängde utan att se sig för. Måste ha varit han! Tänkte då att det kommer att ske en olycka snart... Hmmm... /K