måndag 13 april 2009

Härligt väder & boktips

Jaha, nu var påsken slut för denna gången. Hoppas att alla har haft en bra påsk. Blev utan påskägg i år, men jag kanske får ett nästa år :)

Igår tog jag en promenad runt Stensö och det var otroligt vackert att gå där längs kanten till Kalmarsund. Vattnet låg helt spgelblankt, inte minsta krusning och det var så fint att se solen stråla i vattnet och öarna runt omkring speglade sig i vattenytan så att jag blev alldeles varm inombords. Dagar som denna känner jag mig väldigt lyckligt lottad att få bo där jag gör. Sverige är underbart. Men det finns ju andra vackra platser på jorden också. Och tur är väl det annars skulle vi väl bli alldeles kollriga och helt odrägliga.

Jag måste bara tipsa om den boken som jag läser nu, Nattfåk av Johan Theorin. Den är så spännande, men samtidigt lite sorglig. En gård på Öland är i fokus där det har hänt en hel del under mer än 100 år. Detta är något som i högsta grad kommer att påverka Joakim och hans familj när de flyttar in på gården från sitt liv i Stockholm. Det finns en sägen om gården att varje jul får den besök av de döda.

För er som inte vet så är fåk ett fenomen när en snöstorm slår till på Öland. Man kan i princip inte ta sig någonstans då meterhöga drivor blidas hela tiden. Man kan nästan likna det vid sanden i öknen som hela tiden flyttar sig, men när det gäller fåken sker det mycket snabbare. Plus att sikten är lika med noll.

Ha en skön kväll

Tjingeling

Inga kommentarer: