onsdag 26 januari 2011

Vad var poängen?

Jag tittade på Uppdrag Granskning ikväll då det handlade om Ikea och Ingvar Kamprad. Det var ett evigt nystande i ägarstrukturen och ärligt talat ffatde jag faktiskt inte vad de var ute efter. Dessutom klämde reporten ur sig en undran varför en svensk ambassadör var med vid nyöppnandet av ett Ikea varuhus i Tyskland när Ikea inte är svenskt. Huvudkontoret ligger tydligen i Holland. Jaha, vadå? Företaget ägs av familjen Kamprad genom en stiftelse, det är inget nytt alls. Det har jag vetat i flera år. Att man sedan tjänar pengar och flyttar dessa till andra länder är väl inget ovanligt. Gör inte alla företag eller privatpersoner som har mycket pengar det? Varför skulle annars en hel drös idrottsstjärnor bosätta sig i Monaco där de inte betalar skatt. Då gör det ingenting.
Men vad menade reportern med att företaget inte är svenskt? För att huvudkontoret ligger i ett annat land? Det är ju alltid ett evigt tjat om Volvo och svenska bilar. I så fall borde det ju vara samma sak där. Volvo ägs ju faktiskt av ett kinesiskt företag. Hur många stora företag är verkligen svenska om man ska titta på ägarstrukturen? Väldigt få skulle jag säga.

Nej, kvällens program gav faktiskt ingenting och jag fattar inte riktigt vitsen med det hela. Det visade sig ju att han inte gjort något olagligt alls. Låt karln vara ifred och var bara stolta över att det finns en man som verkligen har satt Sverige på kartan med varuhus i alla hörn av världen. Och som byggt upp detta företag från ingenting och alltid hållit fast vid sin vision. Det skulle finnas fler som han.

2 kommentarer:

Annika sa...

Precis, vad är det som är så hemskt??? What's the big whoop? Hatar sådan där journalistik...
Kram!

Camilla sa...

Annika:
Ja, inte sjutton var researchen den mest djuplodande kan jag säga.

Kram