lördag 1 januari 2011

Återblick

Nytt år och nya oskrivna blad. Vad som kommer att hända är inget som jag har en blekaste aning om, så allt kommer att bli en överraskning. Jag hoppas i allafall att jag kommer att möta alla nya upplevelser med nya ögon och anta alla utmaningar som kommer min väg.
Sitter här och skriver i denna sena timma, det är alltför många tankar som snurrar i mitt huvud. Främst vad det gäller hur det föregående året var.T sover gott och snarkar.
Så för att knyta ihop säcken kommer jag nu att skriva ner en liten sammanfattning av året som gick.

I mars fyllde jag 40. Hemska tanke och tal! Jag, 40? Jag känner mig ju mer som 27, ju! Men det hela var ju tvunget att firas på något sätt. Och det gjorde jag också, även om jag haft tidigare tankar på att resa bort. Men dessa funderingar blev lagda på skräphögen. T kom hit och firade med familjen och bästa väninnan med make. Riktigt trevligt blev det faktiskt. Desutom bestämde sig T på stående fot, eller ja faktiskt i bilen på väg från Köpenhamn, att i detta landet långt uppe i norr ville han bo. När det kommer att bli vet vi ännu inte, men någon dag så..

I april var det så dags för mig att åka över Atlanten, trodde jag. Men det satte ett större vulkanutbrott på Island bestämt stopp för. Eller åtminstone försenade det hela min resa med sisådär 10 dagar. Efter ett antal ombokningar och åtskilliga timmar i telefonkö hos SAS, som för övrigt hade ypperlig service, kom jag till slut iväg. Och väl där tog vi både en tripp på några dagar till New York och Philadelphia även en sväng till Pennsylvania med jycken. Vi hann både se och göra mycket på 1 stackars månad. Späckat schema.

Väl hemma körde det igång med mycket jobb.
Kronprinsessan gifte sig och hela spektaklet visades i TV. Jag såg allt. Det var ju en historisk dag som jag inte ville missa. Daniels tal var ju helt klart bäst måste jag säga. Så väldigt bra och kärleksfullt.
Sommaren fortsatte med hetta efter en lång och kall vinter. Mycket varmt var det. Ibland kanske lite i varmaste laget, särskilt när man jobbar på ett ställe utan a/c. Svetten rann, likaså kilona.

Hösten kom och med det valet. Sossarna gjorde sitt sämsta val någonsin och efter ett tag sa Mona Sahlin att hon skulle avgå. Ingen var särskilt förvånad tror jag.

I slutet av september kom T åter tillbaka till Sverige. Härligt! Och jag blev "med häst", vilket jag inte ångrar en sekund. "Min" lilla pålle och jag funkar alldeles förträffligt ihop. Ja, förutom att han kan vara osevanilgt lat när ridning står på schemat. Men vad gör det när han är så himla go´? Jag får jobba som en tok för att få honom svettig. Ja, ni fattar att jag förmodligen är mer trött än vad han är. Men jag gillar honom skarpt.

Sommaren och hela hösten fram till jul har inneburit mycket jobb och nya utmaningar vilket har varit väldigt kul och utvecklande. Och så många härliga människor jag mött! Och dessutom har fått en fantastisk mentor som jag hoppas kunna ha nytta av i flera år.

I november kom vintern med besked. Snön formligen vräkte ner med halka som ett brev på posten. Samt en snöröjning som funkade sisådär. På min gata, inte alls. Men T kom och vi fick fira både jul och nyår tillsammans för första gången. Och vi fick en vit jul, precis som man önskar. Däremot var det samma elände med tågen som alltid när det blir snö och kallt. De går.. kanske, eller inte! Jag fick köra ner till Lund och hämta T där. Det var enda stället han kunde ta sig till med tåg från Köpenhamn. Hemresan var ingen höjdpunkt precis då den tog dubbelt så lång tid som vanligt pga snöstorm. Vi kom helskinnade hem trots allt.
Den där snön får gärna försvinna nu för jag har fått nog av sliriga vägar och öländska fåkar och annat som hör ihop med snö och blåst.

December bjöd också på en otrevlig överraskning i form av någon galning som sprängde en bilbomb i Stockholm och sedan sig själv mitt i julhandlen. Hoppas bara att detta var en engångsföreteelse så att vi slipper uppleva fler av dessa galningar i vårt land.

Nyår har firats tillsammans med bästa väninnan med make och hennes syster med man. Mycket trevligt måste jag säga.
Supergod mat, underbart sällskap och massor med skratt. Precis som det ska vara.

Vad det nya året kommer att innebära har jag ingen aning om, men jag hoppas att det kommer att bli ännu bättre än vad 2010 har varit. Gör man inte alltid det?

Nej, kära vänner nu är klockan alldelles för mycket för att sitta här och filosofera. Dags att dra mig tillbaka till min ljuvliga säng för lite skönhetssömn innan en ny dag gryr.

Hoppas ni alla haft en riktigt trevlig nyårsafton. Och att det nya året bjuder på nya utamningar och positiva överraskningar.

Tjingeling & Gott Nytt 2011

Inga kommentarer: