onsdag 29 februari 2012

Sol, dimma och spännande läsning

God morgon alla därute.

Solen försöker just nu jaga undan dimman som ligger som ett täcke här. Men det kommer att bli en lika fin dag som igår.
Snön är med eller mindre helt borta nu, det är bara några få snöhögar som ligger lite här och där. Skönt tycker jag som nu hoppas att det inte kommer mer snö.

Skottdagen är det minsann idag och i och med det så är det ju också OS-år. Och i sommar är det dags för OS i London. Rätt skönt för oss som gillar att titta på det och tävlingarna går på mer vettiga tider än när det sker på andra ställen i världen. Jag gillar ju friidrott och brukar kolla på allt jag kan. Om det finns några stora svenska medaljhopp vet jag inte direkt. Men i hästhoppning finns det ju goda chanser till medalj. Hoppas att det kommer att visas mer av det. Göteborg Horse Show avslutades ju i söndags och från det evenemanget visades det i princip noll. Riktigt dåligt tycker jag faktiskt.

Igårkväll läste jag ut Själakistan av Ann Rosman.


Och jädrans vad bra den var! Startskottet är när en skolklass hittar en kvinna i medeltidskläder utan huvud på Carlstens Fästning. Strax därefter får fru Wilson en minst sagt chockartad upplevelse när hon hittar ett huvud i sin trädgård. Därefter är det hela i full gång och risken är stor att fler offer dyker upp. Men vem eller vilka är ansvariga för dessa fruktansvärda dåd, och varför? Upplösningen kom inte förrän på slutet och sånt gillar jag verkligen:)
 Om man gillar Johan Theorin och Camilla Läckberg kommer man verkligen att älska Ann Rosman. Hennes berättleser går både mellan nutid och det förgångna och utspelas främst på Marstrand och öarna runt omkring. Har man inte läst något av henne men ändå är lite nyfiken så rekommenderar jag att man börjar med Fyrmästarens dotter, eftersom vissa personer återkommer i Själakistan.
Idag ska jag börja läsa hennes senaste bok och jag hoppas att den är lika bra.

Dags för lite kaffe innan det är dags att dra igång dagen på allvar.

Tjingeling

6 kommentarer:

Charlie sa ... sa...

Bra böcker är bland det bästa och jag gillar en intensiv deckare, gärna med upplösningen på de sista sidorna!

Jag är ingen super OS-fan men brukar dras in i det ändå
litet grann

Njut av ert fina väder! Här ska det bli sämre...

Kram

Annika sa...

Idag får du ta och fria till din T!
DET är ju skottdagen!
SO GO FOR IT!!

Boken låter bra, men C Läckberg gillar jag INTE!
Däremot Johan T!
Spännande låter den onekligen.

Kram!!

Loppan flyttar västerut... sa...

Tack för boktips, alltid kul med nya författarbekantskaper.
Glad att våren verkar komma nu, hoppas snön har gjort sitt.

Kramar

Camilla sa...

Lotta:
Jag älskar också böcker och har nu äntligen återkommit i min bokslukarperiod. Efter 4 år på högskola tog det mig flera år innan jag hade lust att läsa. Kravet är att de ska vara riktigt bra:)
Tror att du skulle gilla hennes böcker. Väldigt bra.

Just vid OS drabbas jag av någon sportnoja. Det händer aldrig annars, men då kollar jag på så mycket som möjligt.

Åh, jag njuter av vädret maximalt:)
Kram

Annika:
Jag behöver inte fria, det har han redan gjort med en ring med massor av stenar:)

Hitta en sida där du kan läsa lite vad böckerna handlar om. Jag tror faktiskt att du skulle gilla dem:) Jag gillar dem skarpt, och än så länge var den jag tipsade om bäst. Jag är inne på den tredje nu.

Kram

Åsa:

Varsågod! Ann Rosman var ny för mig också. Jag fick den första av syrran i födelsedagspresent, i mars förra året. Tog lite tid innan jag började läsa. Men sen var jag fast:) Hon skriver väldigt bra tycker jag.

Jag hoppas att snön gjort sitt nu, men våren får gärna vänta lite grann.

Kram

Sahra sa...

Gillar inte Läckberg men de övriga. Den ska jag läsa. Absolut.
Har du en ny bok på lut?
Sommar-OS är halvkul. Tittar en del på friidrott och simning. Gymnastik är kul. När Dream Team spelade basket var det oshöjdpunkten. Ha det bra.

Camilla sa...

Sahra:

Välkommen hit till mitt lilla hörn:)

Jag tycker att Ann Rosman är bättre än Läckberg och jag hoppas att du kommer att gilla henne också. Just nu läser jag den senaste av Ann Rosman. Den är också bra. Mer kommer om den när jag är klar.

Jag ser fram emot friidrotten när det gäller OS. Det blir kul att kolla på.

Ha det gott.