måndag 6 februari 2012

Köldrekord igår

I fredags skrev jag ju om att det var kallt här. Det kan man väl säga bara var förrätten när det gällde kyla, för under helgen slog det verkligen till ordentligt. Lördagen hade väl ungefär samma temperatur som i fredags, förutom att det ena minuten vräkte snön ner för att i nästa minut vara strålande solsken så att man nästan blev blind. Men när jag skulle åka iväg till stallet igår morse trodde jag ärligt talat att min termometer hade fått något fel. Den visade -22 grader! Det skulle dock visa sig vara helt rätt eftersom termometern i bilen visade samma. När jag kom upp på Ölandsbron steg tempen lite, till -10 för att sedan sjunka igen när jag kom till Öland. Och det gick snabbt. Men jag måste säga att jag nog var lite glad att komma till Öland eftersom det "bara" var -13 där. Hellre det än -22 iallafall.
Jag var som tur var ordentligt påpälsad. Såg väl mer ut en Michelingubbe, men hellre det än att frysa halvt ihjäl.

Igår mådde jag inte så bra. kände mig varm och slö. Halsen kliade och jag visste att det nog bara var en tidsfråga innan något hände.
Och idag slog den till, förkylningen alltså. Det verkar som var och varannan människa är förkyld eller har influensa. Tydligen är det 3 olika influensor som går samtidigt. Underbart! Halsen känns som ett rivjärn och hostan bara river i hela bröstet och skallen värker lite lagom sådär.  Jag hoppas att det är snabbt övergående och inte blir någon utdragen historia.

Tanken var ju från början att jag och T skulle ha sett på Super Bowl tillsammans, men det var tur att han blev inbjuden till grannen och gick dit för jag tror inte att jag hade pallat med att sitta uppe och kolla på det. Men däremot har jag sett Madonnas uppträdande på You tube. Det var riktigt bra tycker jag. Dessutom är hon väl den artist som jag har gillat hela tiden sedan hon slog igenom, och det är kul att se att hon minsann är lika bra än.
Jag kan ju tänka mig att SB-partyt hos grannen var väldigt lyckat eftersom alla som skulle dit är Giants-fans. Spännande final som avgjordes i slutet, precis som det ska vara tycker jag.

Nej kära vänner, nu ska jag dyka ner under en filt och kika lite på TV. Det är väl ungefär det jag orkar med nu känner jag.

Tjingeling

9 kommentarer:

Charlie sa ... sa...

Krya på dig! Vet flera som är riktigt dåliga just nu.

Smällkallt är det också!

SB var roligt, bättre än vad jag tänkt mig. Men jag hade nog föredragit sängen om jag var i Sverige ;)

Kram

Camilla sa...

Lotta:
Tackar! Ja, det verkar som om jag blivit smittad av någon på jobbet. Massor av folk går runt och är sjuka nu.
Läste någonstans att dessa influensor och förkylningar sprids extra fort när det är kallt. Och jag som trodde att det var helt tvärtom. Man lär så länge man lever tydligen;)

Jag hade nog ärligt talat somnat ändå om jag skulle kollat på SB med T. Jag har ju en förmåga att slockna framför TVn:)

Kram

Loppan flyttar västerut... sa...

Ja den där kylan, verkar vedervärlig! Är sådär kallt så håren i näsan fryser ihop va? O en förkylning på det... Stackare, krya på dej och hoppas ni får lite behagligare temp snart.
Kram

Annika sa...

Fattar om DU INTE pallade SB från andra sidan Atlanten. OJ, det skulle jag inte ha fixat.
TUR att du slapp.

Jag avundas er kyla, men det vet du redan.
SÅ ska det vara på vintern.
Ja, runt -8 kan ju räcka, men iaf...
Härligt.

Krya på dig!!
Kram!

Camilla sa...

Åsa:
Ja, det är sån där kyla att näshåren fryser ihop och luftrören drar ihop sig som i kramp med det här förkylningseländet.
Men nu ska det visst bli lite varmare. Typ runt -8 eller så;)
Tackar för kryapådighälsningen:)

Kram

Annika:
Jag var faktiskt lite lättad att jag slapp sitta uppe och spana på SB om jag ska vara ärlig. De hade haft väldigt trevligt utan min medverkan:)

Ja, sisådär -5 grader är ok. Men inte -22. Där går min gräns liksom. Och den eländiga förkylningen gör att luftrören inte tycker att alltför kall luft är en hit direkt. Då tjuter det bara i dem.
Jag hoppas på ett snabbt tillfrisknande, men det verkar inte så just nu.

Kram

Swedish Army Wife sa...

Fy fabian så kallt! Jag måste dra en filt över mig här i soffan bara av att tänka på det...brrr. Vi har tur med vintern än så länge, varken snö eller kyla knappt alls. Men jag vågar inte hoppas på att det håller i sig, varje morgon förväntar jag mig en meter snö bara för att inte bli besviken när det väl kommer lite. Näe, stanna inne och drick varmt, hoppas du blir frisk snart! Kram

Stef sa...

Usch! Hoppas du mår bättre snart! kramar

Camilla sa...

Helena:
Hoppas att det där snöeländet dröjer hos dig så att det inte ligger så länge.
Det börjar bli lite varmare nu, men det håller sig fortfarande runt -5 eller så.
Det har mest blivit sängläge de senaste dagarna med feber och frossa, men idag måste jag nog våga mig ut en sväng. Fortfarande inte bra, men det börjar gå åt rätt håll sakta men säkert tror jag.
Kram

Stef:
Tack!
Ja, jag hoppas att det här eländet snart är slut för jag avskyr det verkligen.
Kram

mammaxtre sa...

Hoppas innerligt att förkylningen nu gett med sig. Sköt om dig.