fredag 3 februari 2012

Det är kallt

God morgon!

Sitter här i godan ro med en kopp kaffe och känner mig väldigt glad över att jag inte behöver ge mig ut just den här morgonen. Det är nämligen -13 grader, kallast i år här i stan. Å andra sidan ska man ju kanske inte klaga alltför mycket för i Norrland någonstans var köldrekordet - 42(!) grader.
Jag kan bara hoppas att de som satt på Veterantåget igår morse på väg mot Jokkmokks marknad har ordentligt med kläder med sig.
Just nu snöar det inte, men när jag tittar ut mot Öland så ser himlen lite mystisk ut så det är väl ingen omöjlighet att det kommer mer snö idag. Jag håller tummarna för att det har snöat klart nu. Men väderfolket säger att det tydligen ska komma mer. Nej, tack säger jag.

Häromdagen var det en olycka här i staden vid en järnvägsövergång. En kille i 20-årsåldern kröp under bommarna som var nere och promenerade över spåret. Tåget kom och tutade på honom, men det hade han tydligen svårt att höra eftersom han hade hörlurar i öronen. Han hann delvis undan, men blev ändå påkörd och ligger nu på sjukhus med allvarliga skallskador. Bommarna här är nere väldigt länge och det får nu kritik. Ja, det kan man väl hålla med om. Men varför i all sin dar tar man chansen och smiter över ändå?? Det finns ju en anledning till att bommarna är nere. Visst, det är fruktansvärt att han fick så svåra skador, men å andra sidan får han ju skylla sig själv tycker jag. Vad tycker ni?

Nu ska jag snabba mig med städningen av igloon för att sedan förflytta mig till en annan tid med hjälp av min bok i ett par timmar innan det är dags att bege mig till stallet. När jag väl kommer hem därifrån, halvt djupfryst, blir det nog Gulaschsoppa för att få upp värmen inombords.

Ha en bra fredag.

Tjingeling

4 kommentarer:

Annika sa...

Fy tusan vad otäckt!
USCH och FY!
VARFÖR i hela fridens namn kröp han UNDER bommarna, och varför skyndande han inte, och därtill med HÖRLURAR på.
Så vidrigt hemskt hur han drabbades. Hoppas att han kommer "tillbaka", men det kanske inte är troligt?

Er snökanon som ni fick är jag avis på. Verkligen,
Fåk på Öland har intresserat mig sen jag läste Nattfåk.
I Sthlm drabbades de visst inte så mkt av sagda kanon.
Vilket namn förresten, snökanon :-)

Kramar!!

Camilla sa...

Annika:
Den där olyckan var så himla onödig och otäck. Hoppas nu att folk verkligen respekterar när bommarna är nere.
Det stod i tidningen att han var allvarligt skadad, och dte kan man ju tänka. Om han kommer tillbaka och blir helt frisk verkar väl inte så troligt.

Den där snökanonen kommer i vågor liksom. Ena sekunden uppehåll och nästa vräker det ner snö. Tror att de kallar fenomenet så för att den påminner om snökanoner som de har på skidorter;)
Ölandsfåk kan vara ett rätt otäckt fenomen. Och det är i det närmaste omöjligt att vara ute. Väldigt stark blåst i kombo med snö och drivande snö gör att vägarna blåser igen på 1 min. I jan 1988 var det en fåk som gjorde hela ön lamslagen i en vecka. Det gick inte att gå någonstans, än mindre köra. Vissa fick de åka till med bandvagn och gräva ut!
Hoppas vi slipper det:)

Kram

Charlie sa ... sa...

Har stor respekt för järnvägskorsningar och bommar. Det händer så läskiga saker inbland, som det du berättar om.

Stay warm!

Kram

mammaxtre sa...

Åh vad mysigt att läsa en bok. Jag har så jättesvårt att ta mig den tiden.

Ha en fin söndag.