torsdag 2 februari 2012

Snökanonen har anlänt

God kväll där ute i världen!
Det har varit lite tyst här den senaste veckan beroende på att jag har fokuserat på att skriva en hel drös med ansökningar till nya jobb och så har det varit lite annat. Så det har helt enkelt inte funnits ork i skallen för att vara aktiv här också.

Ikväll är det värsta snöovädret här. En snökanon har tydligen dragit in. Och enligt vädermänniskorna betyder det tydligen att väldigt kall luft kommer in över Östersjön, som är rätt varm eftersom det inte finns någon vidare is, och då bildas tydligen stora moln med massor av snö. Inte nog med att snön vräker ner så är det väldigt halt med en massa trafikolyckor som följd. Hoppas att det hela lugnar ner sig till imorgon. Både folket i snösvängen och bärgningsbilarna har fullt upp just nu.

Häromdagen satt jag med en kopp kaffe och lyssnade på Efter Tio. Där i soffan satt Viveca Lärn och pratade om sin nya bokserie. Hon skriver ju väldigt kul, så för alla er som gillar henne finns första boken i den här nya serien ute nu. Öster om Heden heter den nya boken och här kan man läsa om den.


Jag känner mig faktiskt lite sugen på att läsa den, men just nu håller jag på med en helt annan bok så det får nog vänta ett tag. Tyvärr hinner jag inte riktigt läsa lika mycket som jag skulle önska och det tar därför ett tag innan jag blir klar. Men det är ju ingen stress direkt:) Däremot kan jag varmt rekommendera den boken som jag läser just nu, även om jag inte kommit särskilt långt så tycker jag att den verkligen är bra. Och det är ingen mindre än Niceville.


Nu går den ju dessutom på bio här hemma också, så då kan man ju välja att se filmen stället om man nu vill det. Jag tycker att boken har alla de rätta delarna för att den ska bli riktigt bra.
Den handlar om den amerikanska södern på 1960-talet och främst kvinnorna som lever där. Eftersom jag inte har hunnit mer än 80 sidor är det lite svårt att ge någon rättvisande resumé. Men efter dessa fåtal sidor vet jag redan att jag kommer att sakna boken och dess huvudpersoner när jag väl läst klart den.

Nej, dags att titta lite på TV och sedan Skypa med T när han kommer hem.

Ha det gott.

Tjingeling

2 kommentarer:

Annika sa...

Di borde kanske läst "Niceville" (så jädra knäpp titel) på engelska istället. Är rädd för att så mkt blir "lost in translation" eftersom The Help har så mkt "svart sydstatsengelska" i sig.
Den boken blev en ögonöppnare för mig. SÅ BRA!
OCH filmen ÄR LIKA BRA!!! Fantastisk!!

Viveca Lärns nya serie kommer jag att älska!!!
Slukade Saltöböckerna. OCH stengillade alla hennes barnböcker då jag var liten...

Kram!!

Camilla sa...

Annika:
Ja, jag kanske skulle ha läst boken på engelska. Men jag fick låna den av syrran innan jul och jag hade inte hört ett knäpp om den innan. Men jag älskar den! Måste se filmen sen också, men det får vänta lite eftersomm jag har en egen bild av personerna nu:)

Jag tänkte på dig när jag såg den nya serien av Viveca Lärn faktiskt:)
Jag älskade Saltön när den gick på TV här. Vilka härliga karaktärer:)

Kram