söndag 1 maj 2011

1 maj

Jaha ja, nu ska det officiellt vara vår då. Igår brann det ju valborgsmässoeldar för fullt och körer sjöng in våren. Och vad hände med det? Ja, det kan man verkligen undra för vinden viner ute och trots att solen har visat sig har kvicksilvret inte nått över 8 grader. Hua säger jag bara. Det är svinkallt kan jag tala om!
Första maj demonstrationer har jag inte sett röken av. Men tydligen finns det fortarande folk som vandrar runt med plakat och håller majtal. Trevligt för dem, men det är inget som jag någonsin har ägnat mig åt och inte heller kommer att göra i framtiden.

Eldade gjorde de minsann här i stan och på Öland igår så det stod härliga till. När jag körde över bron från Öland mot Kalmar så trodde jag nästan att hela stan stod i lågor av all rök. Själv besökte jag ingen eld, det var det alldeles för kallt för tyckte jag.

Idag har varit en tur till det blågula templet, mer känt som Ikea, för att inhandla något så spännande som en ny mopp. Och dit hade både kreti och pleti tagit sig verkade det som. Herregud, vad folk! Samma sak på City Gross tvärs över gatan. Om det berodde på att det lite senare var fotbollsmatch på nya arenan som ligger runt hörnan låter jag vara osagt. Det kan ju likaväl ha varit en hel drös med sommarstugeägare som passade på att handla lite innan de pilade hemåt.

Imorgon är det dags att lämna in deklarationen. Och jag måste erkänna att jag i år kommer att vara en av alla de som lämnar in den i sista stund. Det är en K blankett som ställer till det just nu. Jag har letat igenom en hel drös med papper och blir inte klokare. Så imorgon ska jag ringa ett samtal till banken för att på så vis förhoppningsvis få klarhet i saker och ting.

Veckans snackis i media har varit Patrik Sjöbergs avslöjande i sin bok om att han blivit utnyttjad av sin tränare/styvfar när han var yngre. Detta har dessutom bekräftats av flera andra av tränarens adepter.
Mycket modigt av Patrik tycker jag. Alla som berättar om övergrepp är modiga då det förmodligen krävs en hel del av den personen för att överhuvudtaget kunna tala om för andra vad som hänt, även om det var åratal sedan.

Det verkar vara mest skräp på TV, men det finns faktiskt en film på 4:an som jag ska kolla lite på. Heartbreak Hotel. Inte den bästa av Colin Nutley, men den duger som tidsfördriv innan det är dags att slå igen korpgluggarna.

God natt

Inga kommentarer: