lördag 7 maj 2011

Naturen är underbar nu

Värmen börjar nu återkomma efter några dagar med riktig iskyla. Så skönt. För vem vill ha 6-7 grader i maj?
För att verkligen utnyttja den fina kvällen igår så tog jag och bästa väninnan en lång ridtur på en timma längs en skogsväg. Så underbart fint med massor av träd och lite ängar bredvid. Hästarna var pigga och skrittade på. Och bara att sitta där och lyssna på hackspetten som försökte att ta sig igenom en trädstam och hästarnas steg och samtidigt se en massa blommor och grönska längs kanten var så avkopplande som det bara går att få det, utan massage.
Gullvivorna har nu börjat komma och snart är alla träden gröna. Detta måste absolut vara den bästa årstiden.
På hemvägen kom det en massa insekter, knott kanske. Hästarna gillade dem iallafall inte. Luften var full av pollen också, så som det är nu. Det ser man ju inte minst på bilen som snabbt ändrar färg till gröngul. Detta verkade reta i näsan på dem, men jag tror att de tyckte att det var lika skönt som vi gjorde.
 Stackars Riskas hamnade på efterkälken hela tiden eftersom han är mindre och inte går lika snabbt som väninnans häst, så hans ben fick pinna på ordentligt för att inte hamna allt för långt efter.
När vi kom hem hade mina fötter nästan somnat och jag höll nästan på att ramla omkull när jag hoppade av. Vilken syn det måste ha varit:)

Den ridturen var precis vad jag behövde. Tänk vad mycket mer man ser däruppifrån än när man går. Man får ett helt annat perspektiv och man skulle kanske ta med sig kamera någon dag. Ett rådjur såg vi också när vi kom tillbaka. De är så fina. Snart kommer väl bambisarna också. Och de vill jag verkligen se. Hoppas, hoppas.

Efter naturupplevelsen köpte vi med oss pizza och åkte hem för lite prat och så blev jag klippt. Åhh, vilken härlig dag vi hade! Jag har sovit som en stock hela natten och jag känner mig helt utvilad, vilket är himla skönt. Men nu är det dags att snart dra iväg till jobbet och det kommer att gå som en dans idag.

Ha en skön lördag.

Tjingeling

6 kommentarer:

Magdalena and Co in US sa...

Nääää!!! Man vill INTE ha 6 grader i maj. Vad härligt det låter med ridtur, men jag är lite rädd för hästar. Mysigt avslut med pizza också. Kram

Nena in da USandA sa...

Åh, vad skönt det låter!
Hoppas att resten av helgen blir härlig också - kram!

Stef sa...

Låter underbart! kramar

Camilla sa...

Magdalena:

Nej 6 grader är FÖR kallt, alltid, men särskilt i maj av någon anledning. Kan väl bero på att man travar runt i vårkläder.
Det var härligt med ridturen. Och pållen är inget att vara rädd för. Han måste vara den snällaste som finns. T.o.m mamma har vågat sig in till honom för lite gos:)
Pizzan satt fint kan jag tala om.
Kram

Camilla sa...

Magdalena "Nena":

Jag det var verkligen skönt.
Resten av helgen blev bara jobb, för mycket jobb. Jag är helt slut nu.
Men vädret är väldigt bra.

Kram

Camilla sa...

Stef:

Älskar vädret nu! Helt underbart vackert överallt:)

Kram