söndag 29 maj 2011

Mors Dag och lite annat

Det firas Mors Dag här hemma i moderslandet idag. Bara som en liten påminnelse för de som bor utanför Sveriges gräns.
Någon sol får iallafall inte min mamma njuta av idag för vädret är riktigt ruggigt. Regnet öser ner och det är riktigt kallt. Brrr. Det är ju så att man har lust att bara krypa ner under en stor gosig filt i soffan och stanna där hela dagen. Men det kan jag bara drömma om, för idag blir det middag hemma hos den ömma modern. Innan dess tänkte jag dra förbi en butik och köpa en blomma till henne. Det förtjänar hon allt.

Gårdagens shoppingtur gick bra. Kom hem med fler påsar än jag planerat från början, men nu behöver jag inte ge ut mig ut för att fylla på garderoben på ett tag.
Full rulle var det på stan med massor av folk. Hemvärnets musikkår marscherade och spelade för fullt, det var båtmässa i gästhamnen och de två kommunala gymnasieskolorna var ute för att sälja Extasen (en tidning) och på kvällen var det dags för årets drabbning i rugby mellan de båda skolorna. Ett evenemang som brukar bli minst sagt livat.
Något regn blev det inte alls igår. Det var jag tacksam för då jag inte tycker att det är så kul att trängas med folk med paraply. Risken att få ögonen utpetade av någon som har dålig paraplyföring är överhängande. En del verkar inte ha någon som helst koll på sitt regnskydd utan viftar med det som om de vore Mary Poppins med förhoppning att lyfta från jordytan vilken sekund som helst. Kanske borde det införas paraplyskola för de värsta marodörerna. Jag menar, det är ju ett livsfarligt vapen som de viftar med;)

Föresten såg jag igår att samtliga Änglagård-filmerna nu har kommit ut i en box. Den har nu hamnat på min shoppinglista. Ett tips för alla som njuter av de filmerna och de vackra miljöerna.
Något annat som också har hamnat på vill ha-listan är Mauro Scoccos nya cd "Musik för nyskilda". Jag har alltid gillat hans låtar och har följt honom sedan tiden med Ratata, så det kommer att bli spännande att höra hur hela plattan låter. Han var med i TV4s Nyhetsmorgon igår och sjöng och pratade. Det lät mycket bra och Mauro är ju Mauro.

Apropå TV så har ju Oprah sänt sitt sista avsnitt av sin hyllade talkshow som har varit en institution på amerikansk TV och även här hemma. Sista avsnittet får vi vänta lite på eftersom TV3 ligger lite efter. Men vad gör det? För oss som gillar Oprah så har vi ju det bästa kvar:)
På onsdag är det dags för den sista omgången av The Tudors på ettan. Ska bli intressant att se vad den excentriske Henry VIII kommer att hitta på. Ny fru kan vi nog förvänta oss eftersom karln avverkade fruar på löpande band och sen tog livet av dem. Inte en helt sympatisk typ om ni frågar mig. Men serien har varit mycket bra.
Ikväll är det dags för finalen i SVTs satsning Mästarnas Mästare. Ett av de mest sevärda tävlingsprogrammen på TV. Det måste jag ju se, och jag håller tummarna för att Stenmark vinner. För vilken vinnarskalle den mannen har! Heja Ingemar!

Nej, nu är det dags att starta upp dagen med lite pyssel här hemma innan det blir en tur till blomsteraffären och därefter färd över Ölandsbron till mamma.

Ha en skön söndag. Och till alla mammor: Grattis!

Tjingeling

Inga kommentarer: