torsdag 5 maj 2011

Crappy day & Roxette

Idag har jag en riktigt dålig dag. Ni vet sådana där som man får ibland. Som tur är kommer de inte så ofta, men idag är just en sådan. Det finns massor av saker som jag kan göra här hemma, listan är hur lång som helst. Men jag har bara ingen lust. Känner mig bara allmänt uttråkad och har ingen motivation att göra något alls. Det tar verkligen emot att bara göra enklaste sak. Hoppas bara att det blir en bättre dag imorgon.
Och det tror jag verkligen att det blir för jag och bästa väninnan har planerat in en ridtur och sen blir det en massa prat och så ska hon klippa mig så att jag återigen kommer att se ut som folk. Nu är det alltför långt, men vi har inte kunnat pricka in någon bra tid. Det ska bli jätteskönt att bara umgås igen. Det var alldeles för länge sedan sist. Och det känns alltid bra att umgås med henne.

Föresten så såg jag en intervju med Per Gessle på något morgonprogram imorse. Det var en intressant intervju tyckte jag. Han har ju verkligen talang som låtskrivare och nu har han och Marie Frediksson sparkat liv i Roxette igen. Det var väl ingen som trodde efter att Marie drabbats av en hjärntumör för några år sedan och ingen ens visste om hon skulle överleva.
Och inte nog med att de släppt en ny platta, nu är de ute på världsturné också. Dessutom firar de ju 25-årsjubileum i år. Du milde, vad tiden går! Jag kan fortfarande höra låten Neverending Love från deras första skiva i mitt huvud. Den är ju grymt bra.


Eller videon Listen to your heart som jag ofta tittade på när jag bodde utomlands och i Göteborg och hade grym hemlängtan. Hur många gånger har jag inte bara gasat på ordentligt över Ölandsbron efter att ha kört i flera timmar från Göteborg och känt att nu är jag snart framme. Tur att det inte varit några poliser varit ute då:) Jag är säker på att alla ni som bor långt borta från era familjer har haft samma känsla.



Maries egna låtar är ju helt annorlunda. Väldigt lugna och med fantastiska texter. Men hennes röst är ju helt underbar. På något vis är hennes låtar så typiskt svenska på ett sätt som jag inte riktigt kan förklara.
Tänk vilka otroligt duktiga låtskrivare och musiker/sångare vi har i vårt lilla land. Så bra att musikexporten räknas till en av de viktigaste exportnäringarna. Det är något att vara stolt över tycker jag. För musik berör alla på något sätt.
Som ni märker är jag ett stort fan av svensk musik, och till och med T har tagit den svenska musiken till sitt hjärta även om han inte fattar ett enda ord. Tomas Ledin är hans favorit, men det kommer säkert att bli fler med tiden:)

Får väl ta och lyssna på en massa musik nu för att komma i en bättre sinnesstämning. Funderar på att inhandla en samlingsskiva med Eldkvarn som är mina "nyupptäckta" favoriter. Ja, så får det bli.

Ha en skön kväll.

Tjingeling

2 kommentarer:

Charlie sa ... sa...

Det blir sådana här dagar ibland, och det är ok. Ingen press och låt känslan ha sin gång. Andra dagar far man fram som en iller och får mer gjort. Ta det lugnt ;)

Jag håller helt med dig om Marie, har alltid gillat hennes röst. Hennes svenska låtar och texter är så fina.

Hoppas du får en fin ridtur med din väninna, det låter jätteskönt!

Kram

Camilla sa...

Lotta:

Du har helt rätt Lotta. Vissa dagar är bara sådana. Men som tur är så varar det bara en dag och kommer bara ibland.
Jag gjorde faktiskt ingenting, utan kikade på TV och läste hela dagen:)

Marie F snurrar här hemma med jämna mellanrum. Det är bara att sluta ögonen och njuta.

Ridturen blev mycket bra:)

Kram