onsdag 23 september 2009

Boktips

Tankte jag skulle komma med ett litet boktips sa har pa hostkanten.

Modellsommar (A Model Summer) ar skriven av den svenska supermodellen Paulina Porizkova. Jag sag henne i en intervju i ett TV-program i somras och blev nyfiken. En fantastiskt rolig tjej med stor sjalvdistans.

Boken handlar om Jirina, en 15-arig svensk tjej, som far mojlighet att aka till Paris over sommaren for att jobba som modell.
Ingen vuxen foljer med, utan Jirina ar helt utelamnad at sig sjalv och modellagenturen. Inte helt latt att komma in i en varld som aven for en vuxen nog skulle upplevas som valdigt cynisk. En varld som bestar av allt fran atstorningar, drogmissbruk till glamorosa fester. Har ska Jirina forsoka att navigera utan att falla offer for allt runt omkring. Kommer hon att lyckas med det?

Paulina skriver rakt pa, och det gillar jag. Och det far mig att undra om det finns en hel del sjalvupplevt i denna berattelse..
Men det ar en bra bok om man ar nyfiken pa vad som hander innan de dar vackra bilderna hamnar i varldens alla modemagasin.

2 kommentarer:

Annika sa...

Den boken har jag läst. Nog måste mkt i den vara självupplevt, tror du inte?
Jag tyckte också att den var helt OK.
Kram!

Camilla sa...

Annika:
Ja, jag far precis som du kanslan av att mycket i boken ar sjalvupplevt eftersom vissa saker ar sa val beskrivna.
Men klart lasvard. Och det var intressant att fa en liten glimt in i en varld som bara bestar av yta och inget annat.
Kram