tisdag 6 juli 2010

Nu har det hettat till i Almedalen

I höst är det ju riksdagsval igen, något som inte har märkts av sådär våldsamt tycker jag. Men nu är det ju dags för Almedalsveckan i Visby som inleddes igår. Och nu ska det väl börja hetta till lite.

Och det gjorde det idag när Gudrun Schyman tuttade eld på 100 000kr! Jag trodde faktiskt ett tag att den kära Gudrun drabbats av värmeslag eller något liknande, för vilken sund människa bränner upp 100 000 pix bara sådär? Nu var det ju någon slags symbolhandling för att visa att kvinnor tjänar mindre än män. Men Gudrun, det visste vi redan. Det hjälper inte att sätta eld på en massa pengar för att kvinnor ska få samma lön. Det krävs helt andra åtgärder för det än att bränna upp sedlar.

Dessutom har det seglat upp någon slags hatkampanj mot Maud Olofsson. I dagens tidningar kan man läsa att hon ska avgå efter valet. Men det visade sig vara helt fel och ett påhitt från Socialdemokraterna enligt hennes pressekreterare. Den som lever får väl se om det ligger någon sanning i det påståendet.

Jag måste säga att detta evenemang på Gotland är det bästa då politikerna kommer nära sina väljare och att det även finns en möjlighet att springa på dem i Visby och kunna prata lite. Det tycker jag är viktigt för att politiker ska kunna en bättre bild av vanligt folks verklighet, som ofta skiljer sig avsevärt mot partiledarnas och andra politikers egen verklighet.


Det kommer säkert att bli en intressant valrörelse och utgången av valet har jag faktiskt ingen aning om. Det återstår att se.

Vädret idag har varit mulet, men fortsatt varmt. Imorgon ska solen återvända enligt väderkartorna.

Tjingeling

2 kommentarer:

Stef sa...

Jag har faktiskt inte följt det alls, jag är inte så insatt i politik, har svårt att hitta intresse. Men läste dock i tidningen att hon skulle tutta eld på pengar, jag hade gärna tagit emot dom därr 100 000 istället för att hon eldade upp dem!

kramar

Camilla sa...

Stef:

Nej, jag kan inte säga att jag följer det hela heller. Men det är ju lite svårt att undgå när det babblas om på nyheterna och i tidningar.

Ha det gott i värmen.
Kram