lördag 6 juni 2009

Grattis Sverige


Grattis Sverige och alla svenskar, oavsett var på planeten ni befinner er!
Som tur är kan vi sedan några år tillbaka fira vår nationaldag. För inte alltför längesedan hette det ju svenska flaggans dag. Kanske är det därför vi inte är så bra på att fira. Eller är det något annat. Norge är ju mästare på att fira, men de firar ju sin självständighet som nation. Sverige har ju aldrig varit ockuperat så det kanske är en förklaring.
Tyvärr verkar det som om många svenskar är rädda för att vara stolta över sitt land då detta kan uppfattas som att man är fientligt inställd mot invandrare. Det är ju helt absurt.
Nej, fram för mer stolthet över vårt fantastiska land.
Mina grannar i villakvarteret tvärs över gatan flaggar så det står härliga till. Det är som ett hav av blågula färger som vajar i vinden. En vacker syn kan jag meddela.
Nu ska jag ta och äta öländska jordgubbar för att fira Sverige.
Tjingeling

1 kommentar:

Nena in da USandA sa...

Håller fullständigt med! Med lite perspektiv här bortifrån så tycker jag nog att vi svenskar är lite mesiga och väl lagom när det gäller patriotism...

Amrisarna däremot skäms inte för flaggan och att fira sin nation; jag ser fram emot att få uppleva 4th of July efter all patriotism som uppvisades under Memorial-firandet och även dagligdags i övrigt för den delen. Sen kan man väl kanske tycka att USA är ytterligheten på andra sidan skalan... //Magdalena :)