torsdag 12 februari 2009

Våldsam krock


Det har skett en krock där hastigheten var ca 35 000 km/h! Nu skedde detta i rymden mellan två satelliter, som väl var.

Enlig NASA finns det inga trafikregler i rymden. Tydligen kan man flyga runt lite hur som helst. Undrar om astronauterna är medvetna om det när de ger sig iväg på en rymdfärd.

Som tur är så är det ju ingen våldsam trafik i rymden.

Men här på jorden finns det folk som inte har fattat att det faktiskt finns trafikregler. Kanske tror de att de kör runt i rymden. Detta har jag själv upplevt på nära håll då jag körde bil i New Jersey förra året. I en mindre stad fanns det en väg med tre filer i varje riktning förbi alla köpcenter. Det kunde komma en förare i vänster fil och rätt som det var upptäckte de att det fanns ett köpcenter som de skulle in på. Vad göra? Jo bara sväng rakt över alla filerna, utan att kolla först om det är möjligt. Alla andra får helt enkelt tvärbromsa för att inte köra rakt in i dåren. Skulle man tuta på galningen, tittar denna bara helt oförstående.

Samma sak kan inträffa då man i godan ro kör på en motorväg. Rätt vad det är så kommer någon galning farande från en påfart och istället för att lämna företräde kör man på motorvägen. Själv hamnade jag nästan som en hamburgare mellan en bil och en lastbil. I och med att det oftast är väldigt mycket bilar, tänk Stockholm i rusningstrafik som normaltrafik, så är det inte så lätt att flytta på sig. Jag hade tur som hade T körande bakom och såg hela händelsen och hjälpte mig att undvika en total kollision.
Men efter några dagars körande blev jag van vid alla galningar. Kan bara säga att hälften nog aldrig skulle få ett körkort i Sverige. Men efter att ha sett Sveriges värsta bilförare på fyran så vet man ju aldrig.
Kör försiktigt & använd alltid säkerhetsbälte.

Inga kommentarer: