tisdag 24 februari 2009

Semlor, semlor...



Jaha idag kan man med gott samvete vräka i sig semlor i stora lass. Själv föredrar jag en semla med en kopp kaffe. Andra tycker ju att hetvägg är väldigt gott, men jag tycker att det verkar slabbigt och allmänt läskigt. Ungefär som att stoppa ner kakor i ett glas med mjölk. Såg på TV att de hade gjort chokladsemlor också. Verkar heller inte vara något för mig. Däremot skulle jag kanske kunna sträcka mig till att hälla lite Bailey's i grädden.
Mini semlor är ett trevligt påfund för de som av olika anledningar inte vill ha en semla i full storlek.
Har försökt förklara för T vad en semla är och nu tror jag att han har fattat galoppen när det gäller detta svenska kulturarv. I och med att vissa ingredienser kan vara svåra att hitta i det stora landet i väster så har jag nosat reda på hur man själv gör mandelmassa. Vi kan ju inte vara utan semlor heller! Vi har bestämt att blanda alla våra traditioner och jag har upptäckt att vi kommer att ha en hel hög med heldagar tillsammans. Amerikanerna har ju faktiskt fler helgdagar än vi har. Självklara traditioner att bevara är ju midsommar och kräftskiva.
Vissa saker vill man ju bara inte vara utan :)

Ha en trevlig dag & ät en semla eller två. För det är du värd.

Inga kommentarer: