onsdag 18 februari 2009

Sugen på udda Spa-upplevelser?

Är du trött på vanliga SPA:n och vill ha en upplevelse utöver det vanliga?

Resbilagan destination har nosat upp några mer eller mindre udda SPA. Eller vad sägs om att att bli masserad i en gondol på Venedigs vattenvägar? Om inte risken att bli uttittad avskräcker så gör säkert priset det, 4400 kr för 40 min.

Om du är lite blyg för att visa dig mer eller mindre naken inför främmande människor så kan man istället anlita fiskar som hudterapeuter. Det hela fungerar på följande vis: stoppa ner kroppen i en bassäng med dessa små hungriga firrar och de fixar din hud genom att äta på den! Att bli varmrätt för ett gäng fiskar kostar ca 650 pix för att få hela kroppen fixad. Finns faktiskt i Malmö på Dr Fisk & Nail Spa. Verkar lite kul tycker jag. Undrar om det kittlar när de käkar på en?

På senare år har jag läst att 1 glas rött vin om dagen inte är skadligt utan ska istället ha någon god inverkan på hjärtat (om jag inte helt missminner mig). Nu verkar det inte bara som om vin är nyttigt för insidan utan även utsidan. Franska forskare säger att ta ett bad i vin i 2 ½ timma är rena föryngringskuren! Undrar om det ingår ett glas för insidan också? Man måste ju något att göra under 2 ½ timma. Tydligen ska man även gnuggas med vindruvskärnor för att det hela ska uppnå bästa effekt. 1300 kr går hela kalaset på.

I Finland går man ett steg längre när det gäller bastu och isvakar. Där kan man nämligen hoppa in i en frys som har en temp på, håll i er, -110 grader. Ja du läste helt rätt. I frysen ska man stanna i 3 minuter och för att inte frysa fast erbjuds sockar & vantar, för övrigt har man bara baddräkt på. Borde ha passat bättre med en vargpäls om ni frågar mig.
För att avnjuta ovannämnda kyla får man punga ut med 275 kr. Jag för min del skulle gladeligen betala det för att slippa.

Det finns ju en del att välja på om man vill ha en upplevelse utöver det vanliga med andra ord.
För övrigt fanns det några läsvärda artiklar i Aftonbladets nya resbilaga. Blev vansinnigt hungrig när jag läste om Argentina och biffrestauranger. Får nog gå och slänga ihop en liten middag.

See ya later

1 kommentar:

Anonym sa...

Vad kul att du hittade till min sida.
Du är hjärtligt välkommen tb.
Under tiden så tar jag mig en titt på din..)
Ser att du gillar resor.
I love resor+värme.
Jag måste vara född i fel land.:)
Begriper mig inte alls på kylan haha
Ha en skön lördag.
//Virpi