tisdag 4 oktober 2011

Ut i skogen

Hösten kommer nu med stormsteg och jag vill gärna bromsa lite. Visst, jag tycker att hösten kan vara jättefin men samtidigt vet jag ju att snart kommer nästintill kompakt mörker och kyla. Det gillar jag verkligen inte. Det gör mig bara trött. Redan nu är det ju nästan becksvart vid 19. Jag skulle gärna ha sommar iallafall 9 månader om året, minst.

För att vänja mig vid tanken på höstmörkret tänkte jag att det var bra att ägna mig åt en höstaktivitet så igår begav jag mig ut på en expedition i skogen. Alla har ju pratat om hur mycket svamp det finns i skog och mark, så nu var det dags att utforska det hela själv.
Utrustad med en pappkasse, eftersom jag inte orkade gå ner i källaren för att rota fram en korg, begav jag mig iväg.
Grejen med trattkantareller är ju den att det gäller att ha rätt "glasögon" på eftersom de är så förtvivlat svåra att få syn på. Men som pappa alltid sa så gäller det bara att hitta de första och sedan brukar de gå av bara farten.

Glad i hågen skuttade jag ut i skogen med ett Sommarprogram i öronen. När jag hittat mina första trattisar höll jag på att få hjärtsnörp alldeles. Rätt var det var prasslade de till ordentligt precis intill mig och en stor boxer farande som ett jehu. Väldig tur att jag inte är hundrädd och att vovven var supersnäll. Den tyckte väl att jag såg ut som en kul lekkompis.
Det kunde ju ha varit en älg. Och den skulle jag i så fall inte haft någon lust att leka med.

Jag hittade massor av svamp. Och jag är definitivt ingen van svampplockare. Detta var väl mitt livs andra svampexpedition eller så. För att vara helt säker på hur trattisar ser ut kollade jag på bilder på nätet och hörde lite med en kollega. Det var några år sedan jag hittade några. Nu ligger gårdagens skörd rensad och utbredd för torkning.


Jag hoppas hinna plocka mer under veckan. Det slutar väl med att jag har hela golvet fullt med trattisar på tork. Eller kanske kan man torka dem i ugnen? Någon som vet?
Det blir gott att ha i grytor och såser. Mums.
Vilken underbar skatt vi har att bara kunna gå ut i skogen och plocka svamp och bär utan att någon säger ett pip om det. Helt underbart.

Förutom att vandra runt i skogen och rensa svamp så ägnade gårdagen åt att läsa.
Jag har en massa böcker som bara ligger och väntar på att jag ska plocka upp dem och förlora mig i berättelsen som utvecklar sig på sidorna. Jag hoppas att en av dem kommer att vara en sån där bok som man knappt kan lägga ifrån sig. Det var ett tag sedan jag läste en sådan. Vissa böcker är bra medan andra uppslukar en totalt. Och det är just en sådan som jag hoppas ska ligga någonstans i högen.
Så har ni, kära läsare, just ett tips på en sådan bok så mottager jag dem tacksamt.

Nu är det dags för en balja kaffe här under takåsen.

Ha en bra dag.

Tjingeling

2 kommentarer:

Annika sa...

OH holy crap!!!
NOG hittade du svamp alltid!!
WOW!!
Jag hade föredragit en älg framför en hund, hualigen, jag hade blivit skiträdd.
Kram!!

Camilla sa...

Annika:
Welcome back! Åh, vad jag saknat dina kommentarer:)
Imorgon blir det en ny expedition ut i the wilderness;)

Jag måste säga att jag föredrog hund mot älg. De är helt opålitliga:)

Kram