torsdag 13 oktober 2011

Det brinner

Godmorgon.

Idag blir det ett upprört inlägg misstänker jag för nu kokar det inom mig.

Sitter här i godan ro med en kopp kaffe och nyheterna på fyrans morgontv när jag får syn på att Berga Centrum här i stan har brunnit ner. Det är ett av de mindre köpcentrum som finns i en stadsdel i norra Kalmar.
Nu är det inget nytt fenomen att det brinner där. Nejdå, brandkåren har i princip kört i skytteltrafik varje kväll dit i flera veckors dit. Och eftersom de kör förbi hemma hos mig för att komma dit så hörde jag dem även igårkväll när de drog iväg vid 22.30-tiden. Min tanke var att jaha, nu är de på väg till Berga igen.
Det har varit en massa skriverier om dessa bränder i lokalblaskan och vad de beror på. Anledningen ska tydligen vara att en massa ungdomar inte har något att göra och samlas där på kvällstid. De har varit orsak till de tidigare bränderna så att det skulle vara några andra, nu när branden började i en container och spred sig, verkar långsökt.

Vad jag inte fattar är detta evinnerliga gnäll på att de inte har något att göra. Nähä, men hitta på något själva då. Ge politiker och andra en anledning att satsa pengar för att ni ska ha något att göra. Att bränna ner köpcentra kommer knappast att öka deras vilja att satsa.

Själv är jag uppväxt i ett litet samhälle ute på landsbygden och där fanns förbaske mig inte mycket att göra. Inte ens en fotbollsplan (inte för att jag gillar fotboll, men ändå). Och det gick inte heller att åka in till stan, 2 mil bort , för att kolla på bio eftersom sista bussen gick hem när bion började. Då gällde det att dra ihop några stycken och hoppas på att någons förälder kunde hämta oss.
 Det var aldrig någon skadegörelse. De unga hittade på andra grejer. Vi fixade en egen källarlokal där vi kunde hålla till på vintern, samlade ihop en massa spel och någons mamma bakade lite bullar. Eller satt vi hemma hos någon. Men det gick ju inte om vi blev för många och då var källarlokalen perfekt. Vi fick låna den om vi lovade att den inte skulle se ut som ett slagfält när vi gick därifrån. Det var aldrig några problem med det. Nu lät jag nog som våra föräldrar, men det bjuder jag på.

Nuförtiden så är det sånt himla gnäll från en del unga. De kan inte ta sig för något vettigt själva utan allt måste vuxna fixa. Visa lite framåtanda för Guds skull och kom med lite egna idéer!
Vad tror de, att allt redan är fixat för en i livet? Jag kan säga till dem att så är det absolut inte. Och om de nu skulle tro det så kommer de att bli medvetna om det den dag de ska börja jobba.
Jag pratade med en person som har många anställda och hon sa att många unga idag inte har någon arbetsmoral alls. Jag har också märkt av det. Man kommer när man känner för det och vissa gör inget annat än gnäller. Nu ska jag också säga att det finns en massa unga som kämpar på och är jätteduktiga. Men tyvärr verkar den andra gruppen växa stadigt.

I den nu berörda stadsdelen finns det en massa folk från olika kulturer, men också en hel del svenskar. Området intill hade en massa problem tills för något år sedan, men där har det nu lugnat ner sig betydligt.
Det är ju omöjligt att bygga fotbollsplaner, som de ville ha, i varenda kvarter. I vår stad finns det massor av dem ändå. Varför kan de inte gå in på en skolgård och spela fotboll där det finns fotbollsplan och mål? Det finns en bara några minuter bort. Använd benen för sjutton. Vi bor inte i en stad där det är mil till allt.
Här finns en massa sport att ägna sig åt om man gillar det. Allt från fotboll och ishockey till orientering. Det är bara att välja. Eller så hittar man på något själva och går till kommunen och frågar om de kan hjälpa till med en lokal någonstans.

Nej, det är dags att sluta gnälla och göra något. Genom att bränna ner köpcentrum skaffar man sig inga pluspoäng, det är en sak som är säker.
Hoppas att polisen får tag på de skyldiga, vilket inte borde vara alltför svårt eftersom sådant sprider sig bland unga. Nu gäller det bara att ta tag i detta ordentligt och visa att ett sådant beteende inte är ok. Dessutom fattar de väl inte ens att det inte är en merit att ha en anteckning i polisens brottsregister.

Nu har jag fått ventilera lite. Tack för det:)

Ha en bra dag.

Tjingeling

3 kommentarer:

Charlie sa ... sa...

Obegripligt! Och bränder är ju så läskiga och kan ställa till med massor av elände. Varför skulle det behöva gå så här långt?

Kram

Annika sa...

Sorgligt, tamejtusan, rent sorgligt...
USCH!
Läser en blogg skriven i Halmstad, och där händer ju detta också titt som tätt.
Vad fan är det för FEL på folk???
Förstår att du är mer än förbannad.
USCH!!
KRAM!!

Camilla sa...

Lotta:
Ja, det är helt obegripligt. Hur kunde de bara komma på tanken fattar jag inte.
Det här kommer att svälla antar jag.

Kram

Annika:
Jag undrar också vad det är för fel på folk. Har de ingen respekt för andra eller vad?
De har förstört hela sina liv för det lär inte bli billigt att betala tillbaka det som de förstört. Och sedan att hamna i polisens register, åhh vilka knäppgökar!

Kram