fredag 3 juni 2011

Tur på södra Öland

Igår var jag ledig och eftersom det var Majrundan (konstrunda på Öland) lite senare än vanligt beroende på att Kristi Himmelsfärd i år inföll i juni, så bestämde jag mig för att ta en tur på södra Öland. Ok, jag är på Öland minst 4 dagar i veckan för att rida och ta hand om pållen. Eller hälsa på mamma. Men nu ville jag ha en dag bara för mig själv för att ladda batterierna lite eftersom det är full rulle på jobbet.

Jag njöt av naturen och att bara vara. Dessutom lyckades jag med konststycket att planka in på ett vernisage endast för inbjudna. Oh well.
För en gångs skull kommer här lite bilder också. Alla andra är så duktiga och har en massa trevliga bilder på sina bloggar, men inte jag. Men nu kommer det några:)







Stora alvaret som är världsarv.





Sådana här blommor kan kan man hitta på alvaret. Jord, vad är det typ?



Strandängarna på östra sidan är väldigt fina.




På vägen till Ölands södra udde kan man se sådana här längs vägen, eller på vägen.


Eller sådana här.





 
Långe Jan, som med sina 42 meter är Sverige högsta fyr. Vill man gå upp så är det 197 trappsteg som suger musten ur benen. Det gjorde jag inte eftersom det blåste rätt bra. Annars var det en bra dag för att ta foton därifrån.


Folk med kikare är en vanlig syn vid Långe Jan, för här ligger Ottenby fågelstation.


Som avslutning blir det en bild från kvällens solnedgång. Ursäkta staketet, men jag tog det när jag körde över Ölandsbron.

Det var allt folks från min lilla roadtrip på södra Öland igår. Hoppa att ni alla någon gång får möjlighet att besöka denna fantastiska ö.

2 kommentarer:

Charlie sa ... sa...

Mera bilder!! Det här var ju underbart. Jag ser direkt att Öland är fantastiskt. Dit vill jag! Tack för att du delade med dig.

Kram!

Camilla sa...

Lotta:
Tack Lotta! Jag är ju ingen mästerfotograf som du. Dessutom skulle jag behöva en annan kamera för att ta bilder på ännu längre avstånd. En sådan står på min vill-ha lista:)
Öland är fantastiskt! Och särskilt nu:)
Hoppas att du har möjlighet att besöka denna underbara ö någongång.

Kram