torsdag 2 september 2010

Vilket liv!


Idag avslutades flygövningen som hållt på här i ett par dagar. I Kalmar var sex stycken JAS 39 Gripen stationerade som deltog i övningen.
Detta var ett kärt återseende för stan då flygflottiljen F12 som fanns här lades ner 1980 och istället flyttades till Luleå. Och nu kom flygplanen åter, från just Luleå.
Eftersom jag inte bor så himla långt från flygplatsen fågelvägen så hör jag alla starter väldigt väl. Och jag måste säga att de där JAS-planen väsnas något enormt när de ska lyfta. Ungefär som 6-7 jetplan från SAS tillsammans.
Idag vände de alltså nosen norrut igen, men innan de påbörjade färden så tog alla 6 planen en sväng runt Kalmar på låg höjd. Precis som de gjorde när de kom. Lite som att säga tack och hej för den här gången.
Jag gick mellan bilen och huset just då och de var så nära att jag helt tydligt kunde se de tre kronorna på sidan av planen. Och jädrans vilket liv!
Helt klart kul och spännande att ha dem inpå knuten. Nu verkar det som om det kommer att kunna bli fler sådana besök och samarbeten i framtiden vilket skulle vara väldigt bra för flygplatsen och regionen. För det drar ju in en hel del pengar till flygplatsen som sedan kan komma passagerarna till godo i form av billigare biljetter.
Jag för min del hoppas att vi kommer att se fler stridsplan här i framtiden.

Inga kommentarer: