fredag 8 januari 2010

Dansskorna på...

Ikväll drar Let's Dance igång igen på TV4. Och det måste jag ju se. Några av årets deltagare är: Stefan Sauk, Gudrun Schyman och Agneta Sjödin (som ju tidigare ha varit programledare av detta program). Det är alltid kul att se hur en del utvecklas mycket medan andra verkar vara födda med två vänsterfötter.
Klockan 20 kör spektaklet igång och jag kommer att sitta bänkad med en kanna te.

Dagen har jag spenderat med bästa vännen K. Vi startade med en långpromenad med Bella. Så skönt att gå på små skogsvägar och spana lite på husen som dök upp längs vägen. Kallt var det så jag hade tagit med mig termobyxor, mössa och extra vantar. Och det hade jag verkligen glädje av. Efter ungefär halva rundan kom solen fram och det var skönt då det inte har varit en enda liten solstråle på hela veckan. Allt blir så himla fint med snö och sol i kombination. Snön som gnistrar, knarr under skorna och trevligt sällskap - bättre kan det knappast bli.

Dags för en lite återblick nu.
För fem år sedan började det blåsa rejält på kvällen. Det skakade i takpannorna och tjöt som en ångvissla i fläkten. Och värre skulle det bli under natten. Stormen Gudrun (som faktiskt var en orkan) slog till med full kraft. När folk i Småland vaknade upp dagen därpå var mycket av landskapet helt förändrat. Träd låg i ett enda virrvarr. Det var som om en hel hög jättar hade ägnat sig åt att spela plockepinn. Och det var ju inga små träd precis, nej istället var det granar och tallar som var kanske sisådär en 30-50 år.
På en enda natt blåste det ner lika många träd som avverkas i Sverige under tre år!
Några veckor efter stormen körde jag till Göteborg och tog vägen via Halmstad för att väglaget var så dåligt. Den synen som mötte mig kommer jag aldrig att glömma. Träd låg uppslitna med rötterna, träd som var knäckta rakt av och mitt i all röran en liten röd stuga som ingen någonsin innan kunnat se från vägen. Och helt mirakulöst så verkade inte ett enda träd ha träffat det lilla huset. Helt ofattbart.

Dags för att ladda tekannan nu.

Tjingeling

Inga kommentarer: