måndag 20 juli 2009

Jägare smyger runt i trädgårdar

Nu på sommarkvällarna kan man se en mystisk person smyga runt i mammas trädgård efter mörkrets inbrott. Det är mamma som är ute på jakt. Beväpnad med hink, sekatör och ficklampa. Och hon är inte ensam. I många trädgårdar kan man se samma febrila jakt på fienden, mördarsnigeln.
Dessa små otäcka kryp som käkar upp i princip allt som växer. Det finns en massa knep att ta till för att bli av med dessa marodörer. Salt, kalk, snigelfällor med öl och en hel massa till.
Och så finns det myskankor.
Dessa små ankor har en favoriträtt och det är mördarsniglar.
När jag läste det för några år sedan fick jag en idé. Kanske skulle man köpa ett gäng myskankor och hyra ut dem som mördarsnigelbekämpare. Folk kunde i godan ro sitta och grilla om kvällarna istället för att förvandlas till snigeljägare.
Tyckte själv att det hela var en mycket bra idé tills jag började att tänka ett steg längre. Vart skulle jag ha dessa ankor? Jag bor ju i en lägenhet i stan, högst upp dessutom. Här inne kunde de ju inte bo. Sommartid hade det väl inte varit något problem då de skulle vandra runt i folks trädgårdar, men de var ju tvugna att bo någonstans resten av året. Tyvärr föll hela affärsidén på bostadsproblem för ankorna.
Nu ska jag titta på en dokumentär om månlandningen som inträffade för 40 år sedan. Det blir intressant.
Tjingeling

2 kommentarer:

SweFlo sa...

Jag vet inet om vi har mördarsniglar här, jag hittar ganska ofta sniglar på framsidan (utan skal), men har aldrig sett någon skada, så de är nog snälla. Och vi har massor av myskankor (fast våra är STORA) i kvarteret! De är ganska tama om man bjuder på bröd, så om jag fick snigelproblem skulle jag nog kunna muta dem att jobba lite i trädgården...

Min man tycket myskankorna är fula, de ser lite ut som en kalkon runt huvudet, eller som en pung, ha ha! Men jag tycker de är gansk aså söta. Såg en mamma med små, små ankungar i grannsens trädgård i går, åh vilka dunbollar!

Camilla sa...

Här vimlar det av mördarsniglar, och tydligen kommer de från Spanien. De kan käka upp en hel trädgård. Det är inte klokt.
Tydligen ser de ut som de sniglarna utan hus. Jag brukar inte delta i dessa "jakter" :)

Råkade se en bild på myskankor idag, och jag de är väl inga skönheter direkt. Men vem bryr sig om favorätten är mördarsniglar?
Ett bra tips om ni någonsin skulle få dessa sniglar. Ut o fånga ett gäng ankor & hyr ut dem. Ja behåll nga för er egen trädgård förstås :)