måndag 12 september 2011

Gårdagen innebar eftertanke

Söndagen började med en lång frukost och sedan iväg till Riskas för ridning och lite sanck med de andra som jag stötte på där. En riktigt fin dag med sol och värme. Både jag och Riskas var genomsvettiga efter 45 minuters ridning. Han fick ta ut sig ordentligt efter en veckas semester. Och vi kommer att fortsätta att bygga upp muskler och kondition. Det lär ju ta ett tag, men vi kommer att ha kul under tiden.

På kvällen blev det dags för för eftertanke då jag såg ett antal dokumentärer på Discovery om 9/11. Mycket bra dokumentärer. Bland annat en som tog upp telefonsamtal från tornen. Skrämmande och sorgligt. Jag hade en morbid känsla när jag satt och tittade på programmet och lyssnade på dessa inspelningar och berättelser från de anhöriga om sina sista samtal med de som var inne i tornen och inte kundde ta sig ut. Men samtidigt kunde jag inte byta kanal. Det var en dokumentär som berörde mig väldigt mycket, samtidigt är jag glad att jag såg den.
En annan handlade om byggnationen av minnesmonumentet som öppnade igår. En väldigt speciell byggnad. Och efter att ha varit lite av en motståndare till att besöka Ground Zero har jag nu beslutat mig för att göra ett besök där nästa gång jag är i New York.

Trots allt som de anhöriga har gått igenom under dessa 10 år så kändes det bra att se och höra att många nu gått vidare med sina liv, även om tankarna alltid kommer att komma tillbaka med jämna mellanrum. Jag hoppas att alla har kunnat göra det.

Den 11 september 2001 förändrades världen, inte bara för det amerikanska folket utan för oss alla.

 I år har vi kunnat se människor resa sig upp och slåss för sin frihet i olika länder med diktatur. Många har fått offra livet för sitt folks frihet. Hoppas att detta leder till en bättre värld och bättre livsvillkor för dessa människor. Små steg leder också framåt.

Ha en bra dag kära läsare.

2 kommentarer:

Swedish Army Wife sa...

Hej! Kul att du tittade in hos mig, jag kikar tillbaka. Har du planer pa att flytta till din man i USA? Ha en bra dag! :)

Camilla sa...

Helena:
Välkommen hit!
Planerna har ändrats några gånger, men han vill gärna flytta hit så det blir nog så.

Ha det gott.