tisdag 23 mars 2010

Svårt dilemma

Just nu pågår en debatt i detta avlånga land om en kvinna som kallas Kim. Hon har skrivit ett brev till Socialstyrelsen om att hon vill avsluta sitt liv. Nu handlar det inte om något "vanligt" självmord. Hon lider av en sjukdom som har gjort henne sämre och sämre, nu kan hon inte ens göra något mer än prata . Hon har blivit totalförlamad och är i livet tack vare en respirator som andas åt henne. Kim är 32 år. Både hon och hennes läkare vet att hon aldrig någonsin kommer att bli bättre.
Nu vill hon dö. Genom att läkarna söver ner henne och sedan stänger av respiratorn.
Detta har blivit en het potatis och kallas av media för dödshjälp. Jag vet inte vad ni tycker, men själv tycker jag att den benämningen är lite fel faktiskt.
I Sverige har alla rätt att neka den vård som erbjuds. Det är ju faktiskt det hon gör. Kruxet är att den läkare som stänger av hennes respirator kan åtalas. Och det vill hon verkligen inte.
När jag hör begreppet dödshjälp ser jag framför mig någon som aktivt hjälper en människa att dö genom några slags injektioner. Det kan ju vara helt fel, men det är min inre syn.
Sådana här frågor är aldrig lätta.
Men jag tänker så här att utan respiratorn och all annan vård skulle hon inte vara i livet. Och vad för liv är det föresten? Att ligga som en grönsak och veta att man aldrig någonsin kommer att bli bättre. Det tror jag inte att det är någon som vill.
Visst, det var en kille som hade skrivit en artikel som jag läste och som blev förlamad från en olycka men som nu lever ett hyfsat bra liv.
Lite annorlunda än i Kims fall faktiskt. Hon har gradvis blivit sämre sen hon var 6 år och kommer aldrig någonsin bli bättre.
Knepigt beslut för Socialstyrelsen att fatta, minst sagt.

Men jag har min åsikt klar. Låt patienten få bestämma om det inte finns något hopp om att de någonsin kommer att bli bättre utan istället gradvis kommer att bli sämre. Lidande ska inte få vara ett skäl för att hålla liv i folk bara för att de ska dö på normalt vis. Det finns så många otäcka sjukdomar som läkarna vet att patienten aldrig kommer att överleva, ett exempel på detta är ALS. Det är i dessa svåra fall som jag anser att patienten ska ha rätt att själva få välja.
Här kan man hitta artiklar om fallet Kim.

Vad tycker ni?

2 kommentarer:

Annika sa...

Jag är för dödshjälp, till 100 %. Om jag låg sjuk i ALS eller i obotlig cancer så skulle jag också vilja dö.
Patienten bestämmer, det är vad jag tycker. Vi hjälper ju våra djur över till andra sidan, varför ska vi då inte kunna låta människor få välja detsamma?
Jag förstår egentligen inte debatten. Vad är det för livskvalitet? Ingen alls.
Kram!

Camilla sa...

Annika:

Precis vad jag tycker.
Dagen innan min pappa gick bort diskuterade ett gäng läkare om de skulle lägga honom i respirator men bestämde att de skulle de inte för att de sedan inte skulle kunna plocka bort den för att han skulle inte kunna ha andats själv. Det var ett bra beslut tycker jag.
Det handlar ju om människor som genomgår mycket lidande och då ska man kunna få bestämma det själv tycker jag. Många läkare skulle nog anse detsamma.

Kram