lördag 20 mars 2010

Envishet lönar sig

Igår begav jag mig ut på en liten shopping expedition. Jag hade bestämt mig för att det var dags att få tag i en hörnhylla till duschen. Fast ingen såndär som man måste göra hål i väggen för utan en med flera hyllor och en stång som går mellan golv och tak. Travade runt i flera butiker innan jag hittade en. Glad som en lärka åkte jag hem för att montera ihop mitt nyförvärv. Plockade ut alla delarna ur kartongen och tänkte att det kunde vara en bra idé att kolla in ritningen för hopmonteringen på baksidan.
Men ursäkta mig, vad är det för spån som de låter göra instruktionerna? De är ju omöjliga att begripa sig på! Pilar och grejer i alla omöjliga riktningar. Hela manicken skulle gå att använda mellan måtten 175-265 cm. Jag mätte och insåg att mitt avstånd var ca 203cm. Tror ni att det funkade eller? Nejdå. Jag var helt genomförbaskad efter att ha försökt montera ihop en trilskande makapär som föll isär så fort jag petade på den i över en timma.
Fick då den briljanta idén att jag kanske skulle såga av den lite. Ringde den ömma modern för att höra om de hade någon såg för metall. Jodå, sa hon, kom du hit imorgon bara så fixar vi det.
Så efter den konsultationen bestämde jag mig för att jag hade fått nog av trilskande pinnar för en dag. Trodde jag ja.

Vid 23-tiden var jag grymt trött och såg fram emot att krypa ner i sängen. Medan jag borstade tänderna tänkte jag att ett litet försök till skulle inte skada. Sagt och gjort. Lusstuderade ritningen och plockade bort en del grejer. Nu skulle jag prova om det funkade. In med hela skapelsen i duschen, och med lite milt (nåja) våld så fick jag den trilskande konstruktionen på plats.
Den kanske inte riktigt ser ut som den ska, men den har ialla fall inte rasat ihop ännu trots att jag har belamrat den med diverse flaskor och det får väl ses som ett mindre mirakel.

Lärdom från gårdagen: envishet lönar sig.

Ha en trevlig lördag.

Tjingeling

Inga kommentarer: