lördag 27 juli 2013

Svammel i natten

God morgon, väldigt tidig morgon!

Klockan är 04.30 och för att inte tvärsomna på störten tänkte jag att jag sätter på ett sommarprogram och försöker få ner något halvvettigt inlägg såhär på den tidiga morgonkvisten. Det får bli Maria Sveland.

Jag gäspar och försöker få hjärncellerna att samarbeta lite lätt. Tror att jag får bälja i mig ett stort glas kaffe för att mota bort den värsta tröttheten ett tag.

Fuktigheten har svept in stan som i en våt filt i ett par dagar nu. Men det blir fint när solen går upp. Någon bild blir det inte eftersom jag inte orkar släpa med mig kameran. Det får minsann räcka med datorn så att jag kan skriva lite här mitt i natten. Och spela lite spel när jag inte har något att göra.
Nu sitter man ju inte på häcken hela natten. Och tur är väl det för då hade jag tvärsomnat direkt. Nej, jag har fyllt på öl, slängt sopor, tvättat, gjort nattkörning på datorn, sålt ett rum mitt i natten, pratat med, i olika stadier, berusade gäster och lite annat.

Apropå berusade gäster så har vi ett helt gäng här som ska på ett bröllop under dagen. Det var tydligen middag på slottet igårkväll och vissa kom tillbaka tidigt, runt midnatt. Den sista kom tillbaka vid 04,15. Gissar att han nog inte kommer att käka frukost och säkerligen inte må sådär ypperligt under vigseln.
En annan snubbe ringde mitt i natten och ville fråga om vi hade några rum. Eller ja, det är i alla fall vad jag tror att han sa för han var så full att det var svårt att höra vad han sa. Som tur är har vi fullbokat för den där typen skulle verkligen inte vara någon höjdare att få hit. Visserligen betalar de ju, men det är inte alltid att de lämnar sina rum i ett skick som man skulle önska. Då kan det kosta mer än det smakar.

Ikväll ska jag förbaske mig ta med mig ett par flipflops som jag kan använda under den tiden på natten då jag mest sitter för mina stackars fötter svullnar frampå morgonkvisten. Det är inte skönt alls. Helst skulle jag vilja dra på mig ett par mysbyxor också. Vad skönt det hade varit.
Det finns ju de som tror att vi sover på nätterna, men det får man ju inte göra. Så det är bara att försöka hålla korpgluggarna öppna. Läsa kan jag bara göra till en viss tidpunkt, sedan är det ingen idé för då läser jag samma rad hela tiden utan att riktigt fatta vad som står där.

Jag är väl inte helt bekväm med att jobba natt och skulle aldrig någonsin ens överväga att ta ett nattjobb. Men några nätter då och då funkar. Jag blir helt asocial när jag jobbar natt eftersom jag sover när jag kommer hem, i kanske 6 timmar om jag har tur, och sedan några timmar på kvällen innan det är dags att åka hit.
En kompis ringde igår för att fråga om vi kunde fika lite vid 19.30. Jag sa att det var ingen bra idé eftersom jag tänkte ligga i min säng vid den tidpunkten för att försöka somna. Det kan ju ta ett tag att somna om jag har otur.

Jag hoppas att pållen har det bra. Jag har ju inte sett honom på några dagar nu. Han får ha minisemester den här veckan. Nästa vecka drar vi igång igen. Det blir väl som vanligt, att det tar ett par dagar innan han kommer igång. Man kanske skulle kunna likna honom vid en gammal bil som hackar igång lite sådär halvlångsamt innan den funkar utan problem. Nu är han ju inte gammal, men är lite långsam i starten. Men vad gör det för jag tycker att han är världens goaste pålle som mer än gärna tycker att det går lika bra att kela med matte som att gå ute i hagen.



Nehej kära läsare, nu ska ni slippa läsa mitt svammel eftersom jag måste ge mig ut i köket och försteka en massa bacon.

Ha en skön lördag. Själv hoppas jag sova som en stock hela dagen:)

Tjingeling



3 kommentarer:

Charlie sa ... sa...

Smart med flip flops! Jag har också fötter som inte pallar hur mycket som helst. Av med skorna som inte funkar efter ett tag.

Förstår om det är tufft med nattskift. Min son arbetar på hotell i sommar och har också arbetat nätter.

Hoppas du sover okey!

KRAM
Lotta

Annika sa...

Maria Svelands Sommarprogram var SÅÅÅÅ BRA!! Riktigt bra.
Tungt för dig med nattjobb. Tur att det inte händer så ofta, trots allt.
Jag skulle ha mkt svårt att hålla mig vaken.
Tur att det finns nattradio, dator och såklart podcasts. DET är bra det.
Kramar!

Camilla sa...

Lotta:

Ja, den var skönt med flipflops tills jag var tvungen att ta på mig mina andra skor. Fy fasen, vad svullna mina fötter var!

Nu är nattskiften över för denna gången. Det blir en vända till i augusti, men inte lika många. Tack och lov för det. Nätterna är hemska, särskilt mellan 3-6. Sååå trött man är då. Min sömn är ju heller ingen höjdare så jag gör faktiskt ingenting när jag väl är vaken. Vilar mest.

Kram

Annika:

Jag gillade verkligen Maria Svelands program.
Nattjobb är inte riktigt min grej, men jag hoppar bara in när de andra är på semester, som tur är. Det gäller att spara grejer att göra tills man blir supertrött. Men å andra sidan går allt långsammare på natten så allt tar så lång tid.
Min räddning är radio eller WebTV. Älskar det!

Kram