onsdag 3 juli 2013

Nattsudd


Jaha, så här på natten blir det nog lite av varje i dagens inlägg. Så känns det i alla fall.

Det finns en fyrvägskorsning här i stan som tydligen är väldigt olycksdrabbad. Om ni frågar mig så fattar jag faktiskt inte varför eftersom man har fri sikt. Från två gator så är det dessutom stopp plikt, vilket är vettigt då polishuset ligger en liten bit längre bort. Nu har något ljushuvud kommit på att man ska införa  något som kallas för flervägsstopp. Detta ska tydligen minska olyckorna. Men det undrar jag. Jag var tvungen att googla detta ord eftersom jag aldrig någonsin hört talas om det tidigare, ännu mindre sett det. Hursomhelst så innebär det att det är stopplikt från alla vägar och cykelbanor. I detta fallet från 4 håll! Det finns tydligen inga riktiga regler om vem som ska köra först utan det ska man komma överens med de andra bilisterna genom ögonkontakt. Hur ni hur det låter? Det ska bli intressant att se hur detta kommer att avlöpa. Själv kommer jag nog att ta en annan väg.

Vet ni vad? Saltkråkan ligger på SVT Play nu. Och man kan se det i hela världen. Perfekt för er som inte bor i Sverige men ändå vill ha lite nostalgi eller kanske drabbats av lite hemlängtan.
Nu vet jag vad jag ska kolla på under natten :) Det är lagom underhållning vid den här tidpunkten.

När jag vaknade på dagen så såg jag på film. Lite lagom tempo för att starta igång dagen tyckte jag.


Vilken härlig film säger jag bara. Har ni inte sett den så tycker jag absolut att ni ska göra det.

Om en vecka så drar Fotbolls-EM för damer igång och Kalmar är en av städerna där det spelas matcher. Det ska bli kul med en massa folk i stan. Det är flera evenemang i stan i sommar och sådant är alltid kul.

Jag känner att det är lika bra att avsluta inlägget nu för hjärnan börjar mer och mer bara kännas som seg kola. Inget vettigt kan jag dra ur den.

Hoppas ni sover gott. Själv ska jag röja lite bland alla grejer som folk glömmer så att jag inte tvärsomnar.

Tjingeling

4 kommentarer:

Annika sa...

Tack för filmtips!!
Den vill jag se.
Sådana där 4-vägsstopp är vanliga i USA, som du vet. Den som kommer först kör först och sen är det högerregeln som gäller.
Jag vet, lite jobbigt kan det vara ibland. Men jag tycker det funkar OK iaf.
Kram!

Camilla sa...

Annika:

Filmen ska du helt klart se. Jag tyckte att den var jättebra.

Jag har nog aldrig råkat på några sådana där 4-vägsstopp i NJ. Däremot en annan regel att man i vissa korsningar får svänga höger när det är rött. Jag har lite svårt att komma ihåg när och var det är.

Kram

Annika sa...

Det där med att svänga höger på rött är verkligen en USA klassiker. Tror nästan alla stater har den.
SÅÅÅÅ vettig.
Jag gillar den skarpt. Det brukar stå skyltar om man INTE får svänga till höger vid rödljus. ANNARS är det fritt fram.

:-)

Camilla sa...

Annika:

Jag håller med dig om att svänga höger på rött är vettigt. Jag har bara lite svårt att hinna läsa alla skyltar. För runt där Tom bor är det en hel drös av dem:)

Den där 4-vägsstopp fortsätter att göra folk helt rådvilla. Till och med en körskolelärare blev osäker eftersom hon aldrig sett någon. Jag kör en annan väg i fortsättningen eftersom det vid vissa tider är mycket trafik där;) Om jag inte glömmer av mig vill säga.

Kram