tisdag 20 mars 2012

Vårdagjämning

Jaha, idag är det vårdagjämning. Dagen då dag och natt är lika långa över hela jordklotet tydligen. Och sedan får vi här på norra halvklotet njuta av längre dagar. Det märks kanske inte så mycket om man bor relativt nära ekvatorn, men här uppe i norr brukar det märkas. Inte minst med att vi ändrar tid i helgen. Sommartid ska vi visst ändra till på lördag. Trevligt, men jag och T gillar att det nu bara är 5 timmars tidsskillnad. Jag tror att jag mest uppskattar det frö då kan jag gå och lägga mig i vettig tid:)

Åhh, vad jag längtar efter sommar. Då kvällarna aldrig tar slut. Jag hoppas verkligen att T kan komma hit i sommar och uppleva detta med mig. Han har ju bara varit här när det är snöstormar och elände. Och ta mig tusan, han klagade inte en enda gång även om vi fick gräva fram bilen vareviga dag. Det tycker jag är helt otroligt med tanke på hur jag förmodligen lät:)

Jaha, alla ser vårtecken utom mig. Jag får nog ge mig ut på torsdag och titta ordentligt, givetvis utrustad med kamerna i högsta hugg så att jag kan visa er också:)
Själv längtar jag efter riktig vår då orkidéerna på Öland står i blom. De första såg jag från hästryggen förra året. Men i år har jag bestämt mig för att föreviga dessa på bild och dela med mig till er.

Nej, nu är det dags att realxa lite innan det är dags att sova.

Hoppas ni alla får en bra dag imorgon.

Tjingeling

6 kommentarer:

Sahra sa...

Du har betydligt bättre koll än vad jag har. Det hade jag missat. Jag längtar galet mycket efter vår och sommar. Då lever jag upp. Av värme, sol, ljus. Ha det bra

Charlie sa ... sa...

Ja, hoppas han kan komma och får njuta av svensk sommar!!

Vårdagjämning -låter bra ;)

Kram

Swedish Army Wife sa...

Var bor T? Här är det redan sommarvärme, vi får se om den varar eller om det bara är ett litet avbrott i vintern :)

Loppan flyttar västerut... sa...

Jaa, förstår att du uppskattar 5 timmars skillnad just nu. Måste vara klurigt för er, för dej.... att hålla sig vaken bara för att få prata med din love. 5 timmars skillnad är iaf humant. Tycker man borde sluta med tramset vinter/sommartid nu, så ni får 5 timmar hela tiden. Jag ser inte nyttan i att ställa om klockorna längre. Inte heller visste jag att det växte orkidéer på öland, ser fram emot att se bilder på den öländska varianten.
Kram till dej

Annika sa...

Sommartid är mest trams, tycker jag.
Men jag förstår att du tycker det är toppen att det bara är fem timmars skillnad just nu.
Pratar ni varje kväll?
Förstår att du ibland tycker det är jobbigt att hålla sig vaken.
T får flytta till Svedala, eller du till US, så ni alltid är i samma tidzon :-)
JA!! HOPPAS verkligen att T kan komma i sommar. Svensk sommar är ju faktiskt unikt, och de vita nätternas tid. Måste upplevas!!
Underbart med orkideer!!
Du får plåta en massa vårtecken och visa oss.
Stora kramar!!

Camilla sa...

Sahra:
Nja, jag har väl inte jättekoll. Råkade snappa upp det på jobbet;)
Jag älskar också sol & värme. Det är min grej.
Kram

Lotta:
Det hoppas jag med, för den är speciell. Särskilt kvällarna.
Nu har vi ca 16-20 grader varmt:)
Kram

Helena:
Han bor i New Jersey och där är det tydligen 25 grader nu. Men vi ligger inte långt efter. 16 grader igår här:)

Åsa:
5 timmars tidsskillnad är helt ok. Då är han ju hemma vid 21.30 och jag är inte halvsovande innan han kommer hem.

Jodå det växer orkidéer på Öland. Jag känner åtminstone till 2 sorter, de ser rätt lika ut tydligen. Men jag tror att det finns fler. De brukar komma i maj.
Bild kommer då efterosm jag har upptäckt att de växer på en stig bakom stallet.
Kram

Annika:
Vi pratar i princip varje kväll, utom då jag är alldeles för trött för att orka hålla mig vaken.
Vi hoppas att han kan flytta hit snart, men det är inte helt lätt att sälja hus där just nu tyvärr.
Jag hoppas att han kommer hit i sommar för svensk sommar när den är bra är ju bara bäst.

Jag lovar att fota lite vårtecken och visa er här. Helt klart orkidéerna då jag faktiskt inte tog ett enda foto på dem förra året. Men i år så ska det bli ändring på det.

Kram