torsdag 22 december 2011

Jullista som jag lanat fran Annika

Annika hade en sadan trevlig jullista sa den bestamde jag mig for att lana. Passar bra sa har tva dagar innan julafton tycker jag.




Firar du jul hemma eller hos nagon annnan?
Normalt sett firas julafton alltid hemma hos mamma med hela familjen plus min systers svarforaldrar. I ar friar ju jag och T hemma hos honom for forsta gangen, men nasta ar blir det hos mamma igen. Det var jag tvungen att lova innan jag akte:)

Favoritjulgodis?
Skumtomtar ar ju sa goda. Sen finns det nagra nougatkulor inslagna i julpapper som jag verkligen gillar. Sedan koper jag olika fudge pa julmassan pa slottet. De funkar ocksa. Marsipan ar jag val ingen alskare av precis.

Den allra basta julmusiken?
Ojoj, vad svart! Men jag gillar all traditionell julmusik. Och sa Driving Home For Christmas med Chris Rea som jag lyssnat pa sa ofta nar jag varit pa vag hem till mamma.

Basta julfilmen?
Ett paron till farsa firar jul ar ju helskon. Stackars manniska sager jag bara, allt som kan ga fel gor det.
Fanny & Alexander ar ju en film som brukar visas vid jul och aven om jag inte ar nagon Bergman-fantast sa gillar jag den.
The Holiday ar en av mina favoriter, men den kan jag se nar som helst:)

Jenny Nystrom jul eller amerikansk jul?
I ar blir det en mix, men annars ar den nog mest lik Jenny Nystrom. Hon var ju trots allt fran Kalmar:)

"Forbjudet" pynt hemma hos dig?
Blinkande lampor i olika kulorer ar absolut det varsta jag vet! Inga sadana tack! Sen maste tomtarna ha ett snallt/fint ansikte annars far de inte hanga med hem till mig.

Favoritpynt?
Allt jag har tror jag. Har ingen favorit sadar, men det ar klart ljusstakarna slar nog det mesta for utan dem skulle det inte finnas uns julstamning hemma hos mig da jag inte har gran.

Levande gran eller fusk?
I ar ar det premiar for riktig gran! Jag alskar min (var) gran! Bara lukten gor mig lyrisk. Och jag pysslar om den varje dag med vattning och ett litet snack;)
Hemma har jag ingen gran for da skulle jag nog inte komma fram alls, de tar ju lite plats.

Kommer tomten med klapparna eller ligger de under granen?
Bade och skulle jag saga. Och det ar nog tur det for annars skulle den stackars tomten bryta ryggen. Men tomten delar ut alla julklappar innan han drar vidare. Det ar ett maste.

Nar delas klapparna ut, fore eller efter maten?
Alltid efter maten. Mamma haller hart pa traditionerna minsann. Har hoppar man inte over ett enda moment. Dessutom hade jag och syrran alltid julstrumpa nar vi var sma. Det var vi ganska ensamma om da.

Julkorten, vill du ha dem via mail eller med posten?
Jag alskar att fa julkort! Och jag gillar att kopa dem ocksa. I ar fick jag inte skickat ett enda tyvarr, sa jag far val sla pa stort nasta ar istallet.

Vilka farger har ditt pynt i juletid?
Rott dominerar hos mig. Det ar min favoritfarg helt klart. Men det smyger sig in lite gront, guld och silver ocksa. Men de ar fa grejer som har det. Nej, rott for hela slanten ar det som galler hos mig.

Har varje julprydnad sin bestamda plats ar efter ar?
Ja, faktiskt de flesta utan att jag ens tanker pa det. De bara hamnar dar.

Glitter?
Jag gillar glitter i granen, sa javisst.

Hur ser din frukost pa julaftonen ut?
Hemma blir det alltid risgrynsgrot i mina tomtetallrikar. Och sa skinkmacka till det. Kaffe och juice maste det ocksa vara.
I ar far vi se. Det blir nog aggrora, bacon och nagon macka, youghurt, kaffe och juice tror jag.

Vilka frukter ar MASTEN till jul?
Clementiner helt klart. Resten kan jag klara mig utan. Men clementiner ar min absoluta favoritfrukt den har tiden pa aret.

Glögg? Gluhwein? Weissel? Egg nog? Apple cider?
Glogg helt klart. Jag hade med mig gloggkryddor i resvaskan sa ikvall ska har goras glogg:)


Julmust? Mumma?
Jag alskar julmust och kan dricka ofantliga mangder av denna dryck! Mumma har jag daremot aldrig smakat.


Risgrynsgröt eller Ris a la Malta?
Garna bade och. Ja, inte samtidigt alltsa.


Är Kalle Ankas julafton ett måste för dig?
Som sagt var, mamma haller hart pa traditionerna och dar ingar Kalle tillsammans med glogg och pepparkakor innan det ar dags for julmaten.


Hur är det med Karl-Bertil Jonsson?
Samma dar. Fast da har vi ju hunnit ata klart. Den ar ju helskon och sa gillar jag Tage Danielssons stamma till denna tankvarda julberattelse.


 Eller, “Kan du vissla, Johanna”?
Vad ar det? Den maste jag ha missat helt. da ar nog TVn avstangd.


Köper du julklappar till många?
Ja, det blir nagra stycken typ 8. Fast jag gillar att kopa julklappar, bara jag hittar det jag soker sa.


 Vill du att butikspersonalen ska slå in klapparna, eller vill du göra det själv?
Bade och. Cervera har alltid fint papper sa de far garna sla in. Pappret maste vara fint, det ar viktigt tycker jag. Men jag slar in manga sjalv.


Färgglatt omslagspapper eller enfärgat och stilrent?
Garna fargglatt, aven om jag i ar lyckades att kopa ett superfint silverfargat papper med stjarnor pa pa Ikea. Och vad bra papper det var! Inte alls sa dar tunt och elandigt som man kan fa ibland.


Vad önskar du dig iår?
Inget sarskilt faktiskt. Men en extern harddisk vore inte dumt:)


Mellandagarna, tråkiga eller sköna?
Ratt sa skona tycker jag. T har dessutom tagit ledigt pa mandag sa da vi hitta pa nagot kul:)


Brukar du handla på mellandagsrean?
Nagot brukar det bli. Forra aret kom jag hem med en ny TV, dvd och micro. Det var en bra rea da det var 25% rabatt pa reapriset! Sant gillar jag.


Byter du många av de klappar du får?
Det hander sallan.


Planer för nyårsafton?
Inga annu, vi far se vad som hander.


När plockar du ner julen? Direkt efter Annandagen? Direkt efter nyår? Vid Trettonhelgen? Tjugondag-Knut? Äsch, jag behåller julen in i februari för den är så mysig.
Jag behaller den till Tjugondag Knut. Vill dra ut pa det i det langsta:)


Det var min jullista. Nu ska jag snart dra igang kottbullstillverkningen har. Vaknade ju tidigt sa da kan jag lika garna passa pa:)


Dagens prognos har ar ca 15-17 grader varmt och sol. Inte direkt jultemp.


Ha det gott.


Tjingeling

3 kommentarer:

Annika sa...

GUD vad roligt att läsa din lista.
Jag märker att vi är väldigt LIKA och det är roligt!
Glöggkryddor hade du egentligen inte behövt ta med för de kan du köpa här med, men du får ju mixa och matcha olika kryddburkar.
Jag ska göra glögg idag, både vit och röd, mums.
SAMT köttbullar då'rå----Ernst Ks...
Jag är också starkt traditionsbunden.
OCH du, Karl Bertil finns på Youtube!!
YIPPEY!!!
DET är den finaste julsaga jag vet. FULL AV SKÖNA CITAT!! OCH buskapet är evigt!!
Har itne T ledigt på Annandagen automatiskt eftersom juldagen är en söndag??
Men så funkar det kanske inte för alla.
BRA att han är ledig iallafall!!!

KUL KUL att läsa listan...

OCH du, det sär med svensk julskinka...
Skulle vilja be dig att glömma det eftersom de kan vara svåra att få tag på. Vissa euro-Skandia affärer säljer dem. Me du, grejjen är att de amerikanska är....godare...
IIIHH!!
Jag sa det!!!!!
Satsa på en från Honeybaked Ham. You're in for a REAL treat!!!



KRAMAR!!!

Camilla sa...

Annika:
Jag markte ocksa att vi ar ganska lika nar det galler jul. Har sanckar vi traditioner, aven om du har lyckats annama nagra nya ocksa:)

Gloggkrydda finns numera flytande, bara att blanda med vin o vips sa har man glogg. Smidigt varre.

Maste kolla in Karl-Bertil pa Youtube pa julafton!! Nar T duschar typ, for det tar en evighet;)

Jag satsar nog pa en Honeybaked ham istallet. Jag har fatt nog av att leta nu. T far iallafall den med senap fran Vastervik som han alskar.
Ska man varma den eller ata den som vanlig julskinka dvs kall?

Kram

Annika sa...

Ja,. jag brukade också köpa den där tinkturen på aptoketet i sverige förr. Den är himla GOD. Slutade dock med att ta med den föra ngra år sen. Men god är den!!
Verkligen!!
BRA beslut med Honeybaked ham!
Du blir inte besviken, men det smakar inte svenskt, men gooooootttt!!!
KLram igen!!