lördag 4 december 2010

Uppe med tuppen

Vaknade sådär astidigt efter att ha sovit ganska mycket igår. Drabbades av en gräslig migrän som började redan i torsdagskväll och visade sig vara av den sorten som absolut inte ville ge med sig trots att jag knaprade huvudvärkstabletter som om de vore godis. Hela gårdagen låg jag utslagen som en halvdöd fisk. Som tur var börhade det att släppa på eftermiddagen så jag kunde kila över till pållen på kvällen för lite mys med denna.

Så vad gör jag när klockan står på 06 och det är omöjligt att somna om? Jo, jag sitter här och pillar ner ett litet inlägg.

Äntligen har vi kommit in i julmånaden! Jag måste säga att jag verkligen älskar julen. Klart bästa högtiden på året. Jag gillar allt, precis allt som har med julen att göra. Adventsljusstakarna är tända så mycket det är möjligt och snart ska jag köra igång med att sätta upp julpyntet. Förr gjorde jag det till Lucia, men från förra året började jag tidigare. Typ andra advent. I år hinner jag nog inte riktigt det, men på måndag tänkte jag att det skulle bli av.

En liten väderuppdatering tänkte jag skulle pigga upp er dag lite. Vi har väldigt mycket snö här nere på kusten. Snön har formligen vräkt ner i dagar. Ja, det snöar faktiskt nu också. De som jobbar i snösvängen är ju inte direkt arbetslösa. Men något som förbryllade mig lite var när jag läste i tidningen hur mycket som är budgeterat till snöröjning. 3,5 miljoner avsätts tydligen till denna verksamhet varav 2,5 miljon är fasta kostnader. Bara 1 miljon kvar till att röja snö. Detta ska tydligen räcka till 2 snöfall. Nu har det snöat i över en vecka, non stop! Ehh, hur tänker de? Vi bor faktiskt i ett land med vinter som i många fall innebär snö.
Ett litet mirakel har faktiskt inträffat i snösvängen. De har plogat min lilla gata! För första gången denna vintern. Men jag har inga större förhoppningar att det kommer att bli ett ståenden inslag då de bara plogade den en enda gång förra vintern. Och det var när det börjat töa i mars! Det vore kanske en bra idé att ta den någon gång ibland plus den stora grusplanen som vi har för det är inte helt lätt att hitta någonstans att parkera.

Dags att snart ta itu med tvätten. Sen ska jag koka en massa ägg som jag ska ha med till julfesten i stallet ikväll. Det är knytis så det ska bli trevligt.

Inga kommentarer: