måndag 4 november 2013

Träd kan vara farliga, även för skogens konung

Ingen sovmorgon idag heller. Vaknar innan kl 7 varje dag verkar det som, oavsett när jag somnar. Med tanke på att jag inte somnade förrän efter 01 någon gång inatt så hade det ju varit skönt att åtminstone sova EN timma längre. Men nähejdå, 06.45 for ögonlocken upp som en rullgardin. Ja. det är bara att gilla läget. Det kommer att bli en fin dag för nu skiner solen från en klarblå himmel, men det gäller att passa på att njuta för det ska tydligen bli regn framåt kvällen.

Den senaste tiden, eller ja kanske hela året, tycker jag att det verkar som om våldsbrotten ökar. Man läser nästan dagligen om dödsskjutningar, mord och överfall. Jag har en känsla av att det har ökat väldigt mycket. Åtminstone får jag den känslan. Och jag tycker att det är otäck utveckling. Vad är det för fel på folk egentligen? Har de blivit helstolliga i huvudet eller vad?
Häromdagen läste jag om någon som rusat in på en restaurang i Göteborg och skjutit ihjäl en eller två personer. Fy fasiken, vad läskigt om man hade suttit på den restaurangen! Risken är ju stor att någon annan träffas också, ja förutom de som skotten var avsedda för alltså. Jag har en känsla av att sådana händelser har något med gänggrupperingar att göra.
Det känns otäckt att liknande händelser eller bara oprovocerat våld verkar öka. Är det något fel i hela samhället eller vad är det som sker? Jag vet inte, men jag tycker att det är en otäck utveckling.

Nu till något helt annat.

Älgjakten är ju som bekant i full gång och älgarna gör nog bäst i att hålla en låg profil. Men ibland är det inte en jägare som fäller skogens konung utan... träd. Det fick en älg känna på under stormen Simone, då ett träd blåste över den och älgen dog. Förra året sprang en älg in i ett träd och bröt nacken. Inte ett enda skott behövdes för att fälla den älgen heller.
Det är tydligen inte bara jägare och bilar som älgarna behöver se upp med.

Ojdå, inlägget blev bara liggande så då kan jag ju passa på att tala om att det där regnet som skulle komma ikväll redan har anlänt. Och då är inte ens klockan 11.
Jag håller mig nog inne idag och hittar på något istället för att gå ut och bli blöt.

Tjingeling

Inga kommentarer: