torsdag 28 februari 2013

Skandaler

Idag om en vecka vid den här tiden sitter jag med mitt ressällskap på ett tåg med destination Köpenhamn för vidare färd över Atlanten. Tiden dit kommer att gå fort för jag har mycket att göra. På onsdag tar jag en sista ridtur och gosar lite extra med pållen, sen får han också lite semester.

Igårkväll pratade jag med en kompis samtidigt som jag drack kaffe. Det där kaffedrickandet visade sig inte vara så smart. Satte i halsen och hostade som en galning. Det gjorde riktigt ont i bröstet. Hua!

Skandalen med hästkött rullar vidare. Det som jag tycker är värst i detta är att företagen har en innehållsdeklaration som säger att produkten innehåller nötkött eller liknande. Alltså att företagen inte verkar ha en aning om vad deras produkter egentligen innehåller.
Att äta hästkött har jag ingenting emot men med tanke på hur mycket medikamenter som stoppas i hästar under deras livstid, och att många av dessa mediciner har livstidskarens dvs hästen inte får slaktas för att användas som människoföda, så känner jag mig inte så himla sugen på det. Vi föder ju trots allt inte upp hästar för att de ska bli mat här.
Skandalen rullar som sagt vidare.

En annan grej som nästan fick mig att gå i taket när jag hörde om den igår var den 23-åriga svårt cancersjuka kille som ville tillbringa sin sista tid hemma och som inte fick sjukpenning. Han vände sig till föreningen Ung Cancer som ringde upp Försäkringskassan och pratade med killens handläggare. Då visade det sig att de ville ha ett intyg med beräknat dödsdatum!! Ja, ni hör ju hur det låter. Hur tänkte den där handläggaren undrar jag.
Generaldirren för försäkringskassan uttalade sig igår och yrade något om att detta måste ha varit något missförstånd. Vadå? Människan som pratade med handläggaren hörde väl inte helt fel? Maken till brist på empati har jag väl knappt aldrig hört talas om. Försäkringskassan har visserligen blivit sämre de senaste åren men detta tar väl ändå priset. Skärpning så ger jag bara! Ingen ber om att bli sjuk och då ska försäkringen förbaske mig fungera utan krångel! Folk som är sjuka har nog med att bli friska istället för att lägga den energin på att strida med F-kassan.

Nej, dags för lite mer kaffe innan det är dags att åka iväg till jobbet.
Solen skiner föresten :)

Tjingeling




2 kommentarer:

Annika sa...

Herregud, det du berättar om den sjuke killen är ju befängt så in i h-vete. Man tror knappt det är sant.
Vad är det med folk?
Dödsdatum?
Käre tid.

Hästköttet ja. Jag har inte heller ngt emot hästkött. per se. Det är säkert gott.
men det är just det DU skriver som är läskigt, att hästar inte är uppfödda till att bli köttdjur.
Men hästköttet i sig stör mig inte.
Däremot hymlet.
Nej, man ska inte äta halvfabrikat helt enkelt.

OCH snart är du på väg hit.
KUUUUL!!
Hur länge stannar ni?

Kramar!!

Camilla sa...

Annika:

Ja, visst är det helt knäppt. Man blir ju helt vaninnig när man hör och läser om sådant.

När det gäller hästköttet håller jag helt med dig. Jag ser ju att hästar får viss medicin när de behöver, som har livtids slaktkarens. Och den typen av medicin har tidigare getts till människor innan man konstaterade att den är cancerframkallande för just människor. Läskigt värre.

Jag stannar 2,5 vecka och de andra 1 vecka. Så vi får lite egentid också.

Kram