torsdag 7 februari 2013

Läskigt värre

Öland är ju en trevlig och härlig ö på alla sätt och vis. Särskilt från vår till höst. Och att det är en populär destination vittnar antalet turister om, även om de blivit något färre de senaste åren. Men det kommer nog att komma en ny uppgång när den första filmatiseringen av Johan Theorins böcker är klar. De filmas ju på Öland.
Böckerna handlar ju som bekant om mord och olika händelser som har med detta att göra.
Men undrar man ju om inte verkligheten nu överträffar det litterära. Och det är skrämmande, minst sagt.

För på norra Öland har det varit 3 händelser med mordbrand sedan 2005. Åtminstone i två sista har 3 personer mördats och en fjärde blev innebränd. Polisen misstänker att det är en seriemördare som är i farten. Särskilt svåra är utredningarna då det i alla tre fallen har handlat om bränder. Med andra ord så är det ju nästan omöjligt att hitta några spår av förövaren.
Nu ska man ju veta att i den här delen på Öland så bor det inte så himla mycket folk precis. Så att människorna som bor där känner rädsla är inte alls svårt att förstå.
Polisen håller på att försöka nysta i ärendet och har till och med upprättat en bas på norra Öland dit folk kan gå om de tror att de kan tillföra något.
Jag hoppas att de kan reda ut det hela och få fast någon så att folk vågar sova gott om nätterna igen. För på sådana små ställen känner alla alla, även om det är en bit emellan.
Läskigt är det minsann.

I vår och sommar verkar det som om jag kommer att få jobba mycket mer i receptionen. Vi hade ett litet snack idag på jobbet. Det blir jättekul tycker jag och ger mig mycket mer timmar dessutom. Win-win situation för mig:)

Tji ngeling

1 kommentar:

Annika sa...

Tvi vale.
USCH vad otäckt.
Förstår om folk är rädda.

Johan Theorin är helt briljant, tycker jag. Jag gillar inte deckare, men de böcker han skriver har så mkt mer.
Han är enastående.
Jag kan inte bärga mig tills filmerna kommer.

Kram!