söndag 3 mars 2013

Vasaloppet

Vilken underbar morgon! Strålande sol och inte ett endaste litet moln på himlen. Snön smälter undan i rask takt nu. Det gillar jag, och jag hoppas verkligen att det inte kommer mer nu.

Igår hade jag familjen här på middag. Ett slags för-födelsedagskalas typ. Väldigt trevligt hade vi och åt tårta, som min snälla svåger hade med sig, i mängder. Jag får väl fortsätta med det i ett par dagar verkar det som. Fina presenter och blommor fick jag också. Dessutom fyllde nyaste tillskottet i familjen 2 månader. En mycket bra dag helt enkelt.

Nu är Vasaloppet i full gång och även där är vädret det bästa tänkbara. I år är det 15800 åkare som tampas därute i skogarna. Jag brukar alltid kolla, det har blivit tradition för mig att göra det.
Tänk att åka 9 mil på skidor i en evighet, att de orkar säger jag bara. Det skulle jag aldrig palla med.
Anja Pärson har ju slutat åka skidor på tvären, åtminstone i tävlingsform, men i år åker hon Vasaloppet istället. Ska bli kul att se hur det kommer att gå för henne.
Det där med Vasaloppet har ju hållt på en hel vecka med Öppet Spår, Tjejvasan och Staffettvasan och allt vad det heter. Kul att det finns så många olika varianter för de som vill åka.
Jag gillar att se alla som åker för det finns ju verkligen alla varianter. Vissa har ju åkt hur många gånger som helst. En man hade åkt 40 (!) Vasalopp.
En annan man som åkte med en benprotes. Imponerande måste jag säga.
 Nu är det en kvinna som har full leoparddräkt på sig. Hon verkade pigg och det kan hon nog komma att behöva framöver.
Heja alla duktiga åkare!

2 kommentarer:

mammaxtre sa...

Grattis!

Vasaloppet det tycker jag om att titta på. Beundrar dem alla som ger sig ut i just det loppet. Härlig underhållning tillljudet av jakob Hårds röst, det är en bra start på dagen, även framför tv.n :-)

Ha det bäst!

Annika sa...

Kul med familjeträff och annat inna du drar iväg till USA ett tag.
Vasaloppet är verkligen kul. En folkfest. Jag tittade inte, men hade jag varit i Sve hade jag absolut tittat.
Det är ngt alldeles särskilt med det loppet.
Ja, hatten av till alla som åker det loppet.
Kram!