fredag 11 januari 2013

Snö, hetta & vilda svin

Hur irriterande är det inte att vakna vid 05.00 och inte kunna somna om? Så nu sitter jag här och väntar på att kaffet ska bli färdigt.
Det är nog bara jag och killarna i snösvängen som är vakna. För som det har snöat och snöar. Och under snön är det is. Precis som vanligt alltså.
Det verkar iallafall som om det slutat blåsa så in i bänken som det gjorde igår. Alltid något.
Ehh, det där sista skulle jag nog aldrig ha skrivit då jag kollade ut för en sekund sedan då jag hämtade kaffe. Kollade på flaggorna på bensinstationen här bredvid och det fladdrar som tusan nu. Bara för en stund sedan hängde de nästan rakt ner.
Tur att jag har köpt en ny snöskyffel till bilen som visade sig vara väldigt bra. För jag lär nog behöva den när jag ska till jobbet om några timmar. Om jag kan ta mig ut genom ytterdörren vill säga.
Att ta sig till pållen idag blir nog en spännande upplevelse, som vanligt när det snöar och blåser. Vägarna blir snabbt i princip osynliga på Öland när det blåser. Rätt var det är finns det en djup snödriva mitt på vägen.
Å andra sidan ska man nog inte klaga så mycket för de stackarna som bor i Australien har ju en temperatur som ligger på över 50 grader! Och på det en massa bränder som sprider sig i rasande fart med de starka vindarna. Tur att man inte bor där.

För er som gillar Keplers böcker och inte ännu läst Sandmannen så kan jag bara säga att ni har något att se fram emot. Vad bra den var! Hoppas nu att de skriver fort som tusan för jag längtar efter att läsa nästa bok.
Eftersom den nu är utläst så får jag återgå till den som jag höll på med innan Sandmannen landade hos mig.

De djur som det skrivs mest om i lokalblaskan just nu är vildsvin. De där vildingarna bökar upp trädgårdar och åkrar och ställer till en massa skada.
Men nu har de sökt sig närmare staden och för några dagar sedan blev en cyklist visst jagad av ett vildsvin. Det kan ju inte ha varit dagens upplevelse precis. Eller var det kanske precis vad det var. De är ju inte direkt små de där vilda svinen och inget som man direkt vill stöta på under en cykeltur.
Eftersom vildsvinen verkar föröka sig i rasande fart så gäller det väl att jägarna får ta krafttag mot dem och skjuta av stammen ordentligt. Många skulle nog helst se att de försvann helt. Jag tror inte att de normalt tillhör den svenska faunan. Det är väl någon stolle som har planterat in dem för längesedan och nu verkar de bli ett bra mycket större problem än de stackars vargarna som annars brukar vara på tapeten. Kanske skönt för vargarna att inte behöva stå i fokus hela tiden.

Helgen kommer nog att bli väldigt lugn. Jag har precis kört igång med ett pussel på 2500 bitar så det blir nog en del pusslande och lite läsande. Ska bara koppla av och mysa inne är tanken.

Hoppas att ni får en skön helg.

Tjingeling

Inga kommentarer: