torsdag 3 maj 2012

Gräslig tavla och en krasch

Och vips så var det torsdag igen. Tiden går ju så himla fort att det inte är klokt.
Men det är underbart att vakna upp til strålande sol och fågelsång. Med ett sådant uppvaknande kan dagen inte bli annat än bra.

Idag blir det full rulle här hemma. Ska ju städa och göra iordning för imorgon kommer Anette och hälsar på. Vi har inte setts på 10 år och sedan har hon ju aldrig varit i Kalmar och inte på Öland heller tror jag. Tur att hon stannar hela helgen så att vi verkligen kan prata, prata och prata lite till. Men lite annat ska vi väl också hinna med.

Bland annat blir det ju givetvis en tur på stan och sedan blir det nog en sväng till Ekerum Konsthall när vi ändå är på Öland. Där visas bland annat tavlor av Ronnie Wood, han i Rolling Stones ni vet, och hans verk är riktigt bra efter det jag har sett på bild. Ernst Billgren är en annan konstnär som har tavlor där. Det blir kul.

Apropå tavlor läste jag i tidningen att Edvard Munchs tavla Skriet har blivit såld, på Sotheby's i New York, till priset av 800 miljoner kronor! Själv tycker jag att tavlan är helt gräslig och skulle aldrig vilja ha den hemma. Tur för säljaren att alla inte tycker som jag.

Vädret, som nu och i flera dagar, har varit underbart ska tydligen få ett litet avbräck imorgon. Men sedan på lördag ska visst solen komma tillbaka. Bra tajming om det blir så tycker jag. Återstår att se.

Igår hade det tydligen varit en ordentlig krock i den stora korsningen utanför huset där jag bor mellan en personbil och en polisbil som var på utryckning. Smällen blev ordentlig och polisbilen körde in i en trafikljusstolpe och välte. När jag kom i samma korsning hängde trafikljuset som en slokande tulpan från stolpen och någon snubbe försökte få upp det i upprätt läge igen. Givetvis missade jag hela spektaklet som jag annars hade både sett och hört från mitt köksfönster.
Som tur var blev ingen allvarligt skadad. I loklablaskan står att det inte är klarlagt om polisbilen körde mot rött ljus. Det borde väl inte vara så svårt att ta reda på, för om bilen som körde på polisbilen hade grönt så hade polisbilen rött. Eftersom det var på kvällen så är det inte heller säkert att polisen hade sirener på utan bara blåsljus. Det har jag sett ett flertal gånger när de kommer susande från polishuset.

Nehej, kära vänner nu har jag inte tid att sitta här och knappa. Dags att ta itu med köksfönstern innan solen kommer runt på den sidan.

Ha en skön dag.

Tjingeling

5 kommentarer:

Annika sa...

Jag minns då jag var i Kalmar första gången. Jag hälsade på min kompis Anette, och jag gillade verkligen stan (sen var jag där då Anette gifte sig på kalmar slott också ngra år senare).
GILLAR Kalmar så mkt, mysig, inte för litet, ligger vackert, många mysiga fik. Närheten till havet.
OCH så ÖLAND!
Anette och jag drog över och kollade in Långa Jan + en skoaffär i Färjestaden som jag gillade massor.
Kalmar rules. SKULLE gärna åka dit igen!!
Alltid läskigt med krockar...usch.
nej Skriet skulle inte jag vilja ha heller, men jag förstår att den gick för dyyyyyyra pengar.
Kramar!!

Camilla sa...

Annika:
Jag förstår att du gillade Kalmar för det är en helt underbar stad att bo i:) Nära till allt, som jag har.
Slottskyrkan där både mina föräldrar och min syster giften sig i, och som jag hoppas att gifta mig i också, är så himla fin och liten.
Jag kan inte se Öland från min lägenhet, men jag akn se högbrodelen på Ölandsbron,vilket är bra när det är kö till fastlandet.
Men just nu och hela maj är Öland som bäst. Helt klart.
Angående krocken så verkar det som om polisbilen körde mot rött ljus.

Skriet är neligt mig, helt klart överväderad.

Kram

Sahra sa...

Tokig arab. Var det inte det? Som köpte tavlan. Nej, det är verkligen inte en favorit hos mig. Alldeles för mycket ångest.

Charlie sa ... sa...

Haha, Skriet kan jag vara utan!

Kalmar och Öland is "on my to do"!

Vill önska dig en trevlig weekend med Anette, så kul att ses efter många år och ha flera dagar ihop.

Kör försiktigt ;

Kram!

Camilla sa...

Sahra:

Jag vet faktiskt inte vem som köpte tavlan. Ful som stryk är den och tokig måste den vara som betalar 800 mille för den.

Kram

Lotta:
Du får ta och komma ner hit till Kalmar & Öland någon gång. Bästa tiden är nu:)

Kram