onsdag 28 januari 2009

Resor till udda & mindre udda platser


New York Times har publicerat 44 platser att besöka under 2009. Några ganska udda platser fanns bland de 44 som t ex Kazakhstan och Bhutan. Ok, jag vet inte om några av dessa länder skulle attrahera mig så våldsamt att jag skulle ens överväga att åka dit. Men det är ju alltid kul när det dyker upp nya, udda resmål.
En annan plats på listan var Beirut. Staden som för x antal årtionden kallades för "orientens Paris". Här gick det tydligen livat till då det begav sig.

Själv skulle jag kunna tänka mig att återvända till Prag. Vilken pärla! Det känns som att befinna sig i en saga i denna stad. Bekväma skor är ett måste & en liten varning om man vill gå upp till borgen. Det är j-t brant! Men värt promenaden.
Åker man till Prag ska man heller inte missa att gå till Folkets Hus bredvid operan. Här kan man snacka om café!! Vansinnigt gott kaffe och vilka bakverk sen. Har nog aldrig varit på ett bättre café i hela mitt liv där man blir serverad som på en riktig lyxkrog. Det kan vara skönt att bara sitta och vila fötterna lite medan man lyssnar på ljuv pianomusik från flygeln medan man mumsar Sachertårta i stora lass.
Att läsa resetidningar är något som jag gillar. Och jag kommer nog att dela med mig av tips som jag hittar i framtiden.
I år blir det kanske en resa till antingen Rom eller Barcelona förutom USA.
Ha det gott.

Inga kommentarer: