fredag 30 januari 2009

Att resa är inte riskfritt

För ett tag sen skrev min kompis K ett inlägg på sin blogg om hur trist själva resan till resmålet är. Jag kan bara hålla med. Det är alltid ett evinnerligt släpande på en massa bagage. Tänk om det fanns ett företag som hämtade bagaget vid dörren och så hämtade man det bara när man kom fram. Det hade varit väldigt praktiskt.
Att åka buss med bagage är helt ok. Släng in väskorna i bussens "mage", hämta dem när man kliver av. Tåg däremot är en helt annan historia.
Det första som möter en är ett flertal trappsteg för att ta sig ombord på tågeländet. Redan där börjar problemen. Att försöka baxa upp stora resväskor utan att tappa balansen är rent ut sagt livsfarligt. När man väl lyckats ta sig ombord på tåget med livet i behåll kommer nästa utmaning. Vad ställer man sitt bagage? På hatthyllorna får man inte ha resväskor, föresten skulle man ju inte orka få upp dem dit ialla fall. Har man tur hittar man en liten plats för bagaget i ena änden av vagnen. Och denna är mikroskopiskt liten med tanke på antalet passagerare. Hur tänker SJ? Att folk bara ska resa med ett litet handbagage?
Detta är nog anledningen till att jag inte gärna väljer tåg när jag har bagage.
Tacka vet jag flyg där man blir av med bagaget direkt vid incheckning. Sen är det bara att segla igenom säkerhetskontrollen, slå sig ner i en bar och njuta av en välförtjänt drink.

Nej nu är det dags att valsa runt med dammvippa och snabeldrake.

Ha det gott

2 kommentarer:

Anonym sa...

Då får vi se om detta funkar! =) Det var jättekul att prata med dig igår! Nu är jag hemma i Nissaryd hos föräldrarna och har det gott. Snart blir det en promenad och sedan Falkenbergsrevyn ikväll. =) Hoppas du också har en bra helg!

Anonym sa...

Då får vi se om detta funkar! =) Det var jättekul att prata med dig igår! Nu är jag hemma i Nissaryd hos föräldrarna och har det gott. Snart blir det en promenad och sedan Falkenbergsrevyn ikväll. =) Hoppas du också har en bra helg